Auto Portal - ŠOKANTNI SPOTOVI NISU RJEŠENJE
ŠOKANTNI SPOTOVI NISU RJEŠENJE PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Četvrtak, 31 Svibanj 2007

Image
Jednostranost kojom su prije tri godine donesene izmjene Zakona o sigurnosti u prometu nisu ulijevale nadu da će se smanjiti broj unesrećenih na našim cestama. Zanemarivanje utjecaja prometnica, signalizacije, vozila, autoškola, prometne policije i resornih državnih službi te amnestiranje odgovornih za velike propuste u aktivnostima koje bitno utječu na sigurnost prometa, najavili su ono što se sada dogodilo. U protekle tri godine, na najvažnijoj prometnoj poveznici Hrvatske, u promet je pušteno više od 300 km suvremenih autocesta. Rizici nesreća na takvim prometnicama, u usporedbi s državnim i lokalnim cestama, smanjuju se tri do četiri puta. U istom razdoblju u promet je pušteno više od 200.000 suvremenih automobila, koji su prometno najaktivniji, a sličan broj starih vozila, koja ne zadovoljavaju ni minimalne sigurnosne standarde povučeno je s naših cesta.

 

 

Usprkos toga u prošloj je godini na našim cestama poginulo 612 osoba, 2,9 posto više nego lani, a negativni trendovi nastavljeni su i ove godine. Dakle, na 100.000 stanovnika u prošloj je godini stradalo 14,2 osobe. Nacionalnim programom sigurnosti iz sredine 90-ih broj poginulih na 100.000 stanovnika trebao je pasti na 12. Za usporedbu, u Velikoj Britaniji taj broj iznosi samo 6,9 Također, broj kilometara koje odvozi vozač u Velikoj Britaniji veći je nego onaj prosječnog hrvatskog vozača, uz to tolerira se i upravljanje vozilom s 0,8 promila alkohola u krvi. U Njemačkoj i ostalim razvijenim zemljama EU-a taj se prosjek kreće oko 8,0 poginulih na 100.000 stanovnika. Kad se uzme u obzir da smo među zemljama sa najviše kilometara autocesta i brzih cesta u odnosu na BDP, sigurnost prometa je alarmantna.

Glavni je uzrok što prometni sustav nije usmjeren na rješavanje problema na njihovom izvoru. Rješenje nije u šokantnim i krvavim spotovima, kako predlažu oni koji su najodgovorniji za sadašnje stanje sigurnosti cestovnog prometa. Niti jedno istraživanje nije potvrdilo da se time smanjuju rizici teških nesreća, iako se ne može poreći da šokantni spotovi mogu mnoge odvratiti od nerazumne vožnje. No, psiholozi upozoravaju da gledanje takvih scena ima nepredvidiv utjecaj, koji može biti i negativan. Zbog toga se takva mjera može koristiti dozirano u budućoj prometnoj strategiji, ali nikako ne smije biti njen temelj.

Treba prvenstveno i sustavno riješiti sigurnost u okolnostima kad se nesreće najčešće događaju, a na cestama se najčešće gine u predvidivim okolnostima, na sitnom dijelu prometne mreže (crnim točkama), posebice kad su ceste skliske i u noćima vikenda. Nažalost i na desecima nezaštićenih cestovnih prijelaza. Sustavnim djelovanjem u poboljšanju cestovne infrastrukture i signalizacije, uz usmjeravanje kontrola i kažnjavanja prema onima koji bitno ugrožavaju sigurnost prometa bitno će se poboljšati stanje sigurnosti. To podrazumijeva povećanje kazni za one koji drastično krše propise, ali i smanjenje za većinu onih koji se samo povremeno i slučajno nađu u blagom prekršaju.

doc. dr. Željko Marušić
14. 04. 2007.

Image

Zadnja Promjena ( Ponedjeljak, 19 Studeni 2007 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL