Auto Portal - SIGURNOST U 20 KORAKA
SIGURNOST U 20 KORAKA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Četvrtak, 31 Svibanj 2007

Image
Prošlog utorka, u zagrebačkom hotelu Antunović, održan je stručni skup "Sigurnost cestovnog prometa u Hrvatskoj" na kojem je predloženo 20 mjera koje bi broj teških nesreća i smrtno stradalih mogle smanjiti za 30 posto. Povod su crne brojke na našim cestama. U prvom tromjesečju na našim su cestama poginule 133 osobe, što je 12 osoba ili 10 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Samo je nastavljen crni niz, jer je tijekom prošle godine poginulo 614 osoba, što je 2,9 posto više nego u 2005.

 

 

 

Mnogi se s pravom pitaju zbog čega smo proteklih godina uložili milijarde dolara u cestovnu infrastrukturu, izgradili stotine kilometara najsuvremenijih prometnica. Tijekom proteklih pet godina na naše je ceste stiglo više od pola milijuna, što novih, što kvalitetnih rabljenih vozila, a stanje sigurnosti protivno svim očekivanjima pogoršalo. Zbog toga je naglašeno kako treba provesti niz promišljenih mjera na poboljšanju cestovne politike. Bitno je ravnopravno uključivanje svih izravnih i neizravnih sudionika u prometu u sustav odgovornosti, od instruktora u autoškolama, vozača i osoblja tehničkih pregleda, do onih koji izrađuju i održavaju ceste, postavljaju signalizaciju i - djelatnika policije.

Više se ne smije događati da nekažnjeno prođu oni koji nisu posuli sol na zaleđenu autocestu ili spriječili stvaranje smrtonosne lokve te tako, kao protekle godine, izazvali tragedije. To će potaknuti hitno saniranje svih crnih točaka u našem prometu. Cestarine treba prilagoditi mogućnostima naših građana i poduzetnika, kako bi autoceste bile u punoj funkciji te se iskoristio njihov puni potencijal. Nikome ne odgovara da izvan sezone skupe autoceste zjape prazne, a da kolone automobila i tegljača idu neusporedivo nesigurnijim i zagušenijim državnim cestama.
Nužno je sustavno uklanjati uravnilovku u propisima i sankcijama. Treba hitno promijeniti sadašnje stanje u kojem ista ograničenja brzine vrijede za sportske automobile i tegljače, na suhom i mokrom, u ljetnim i zimskim uvjetima vožnje. Potpunom zabranom alkohola (0 promila) nelogično i protiv pravila struke prag tolerancije spušten je na nulu, jednako za početnike i stare vozače. Poznato je da mnogi razmišljaju i ponašaju se u stilu: kad sam već u prekršaju, sad ću se 'pošteno napiti'.

Shodno tome treba prilagoditi kazne stupnju ugrožavanja sigurnosti prometa. Najteže nesreće izazivaju oni koji drastično krše propise. Zbog toga bi za većinu lakih prekršaja trebalo prepoloviti kazne, odnosno izricati samo opomenu. Teške prekršaje treba kažnjavati znatno oštrije, a najvažnije je jasno odrediti granicu koja se u prometu ne smije prijeći. Postupanje policije treba usmjeriti prema učinkovitom povećavanju sigurnosti, a ne prema što lakšoj naplati kazni. Poznato je da policija u pravilu kontrolira brzinu u dobrim uvjetima, na sigurnim dijelovima prometnica, često s nelogično niskim ograničenjima.

Kad je sklisko (iako tada vrijedi isto ograničenje!), a vidljivost je loša, kad su rizici nesreće neusporedivo veći, nema ih nikada, jer se teško može i voziti brže od limita, koji je tada jednak kao i u idealnim uvjetima. Isto je i na područjima 'crnih točaka. Treba temeljito restruktuirati i unaprijediti prometno pravosuđe, od stručnijih, odgovornijih i bržih uviđaja nakon prometnih nesreća, do učinkovitijeg i bržeg rješavanja pravosudnih postupaka. To posebice treba vrijediti za osobe koje ponavljaju teške prijestupe, kako bi ih se ubuduće na duže rokove isključivalo iz prometa, a po potrebi i trajno. Nužno je bitno unaprijediti zbrinjavanje unesrećenih nakon nesreća, kako bi se ispunili kriteriji 'zlatnog sata' - u najviše jedan sat unesrećeni trebaju s mjesta nesreće biti dovedeni do odgovarajuće medicinske ustanove.

U prilogu je i popis svih 20 potrebnih mjera, o kojima smo uglavnom već pisali:
• CRNE TOČKE - sustavno pratiti te hitno i temeljito sanirati
• ODGOVORNOST - ravnopravno za izravne i neizravne sudionike u prometu
• USKA GRLA - ubrzati izgradnju punog profila autocesta i drugih cijevi tunela
• CESTOVNO-ŽELJEZNIČKI PRIJELAZI - denivelacija i brklje
• TEŠKA VOZILA - nižim cestarinama i propisima usmjeriti na autoceste
• OGRANIČENJE BRZINE NA KIŠI - grad 50 / izvan grada 70 / autocesta 100 km/h
• ASFALT - bitno poboljšati tehnologiju i hitno sanirati skliske dionice
• GUME - uvesti starosni limit od 6 godina i ukinuti PDV
• SIGNALIZACIJA - upotpuniti i unaprijediti u zonama povećanog rizika
• TEHNIČKI PREGLEDI - postrožiti te uvesti mobilne stanice za kontrolu
• POLICIJSKE KONTROLE - prilagoditi kritičnim vremenima i uvjetima na prometnicama
• PROPISI - diferencirati prema vremenskim uvjetima, vrsti vozila i dobi vozača
• KAZNE - znatno povisiti za teške prekršaje, a sniziti za lake
• ALKOHOL - 0,5 promila (0,2 mladi vozači i motociklisti; 0,0 profesionalci)
• PRAVOSUĐE - povećati učinkovitost, posebice kod teških i ponovljenih prekršaja
• OČEVIDI - ubrzati i unaprijediti. Uvesti mjerenje koeficijenta trenja (guma-asfalt)
• ZBRINJAVANJE - unaprijediti službu hitnog medicinskog zbrinjavanja (zlatni sat)
• ŽUTE TRAKE - dopustiti korištenje vozilima s troje i više osoba
• CESTARINE - znatno sniziti izvan sezone
• MLADI VOZAČI - osnovati centre sigurne vožnje u svim županijama

doc. dr. Željko Marušić
29. 04. 2007.

Image
 

Zadnja Promjena ( Ponedjeljak, 19 Studeni 2007 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL