Auto Portal - PRETJERANA SAMOUVJERENOST JE KOBNA
PRETJERANA SAMOUVJERENOST JE KOBNA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Četvrtak, 31 Svibanj 2007

Image
Kad su u Audiju 1983., tri godine nakon uvođenja, analizirali utjecaj pogona Quattro na sigurnost, došli su do neočekivanih rezultata. Iako su modeli s pogonom 4x4 trebali biti sigurniji, jer raspodjela vučne sile na sve kotače smanjuje rizik nekontroliranog zanošenja, njihov se udio u teškim nesrećama nije smanjio. U sljedećem su se istraživanju, protiv svih zakona fizike, pokazali pogibeljnijima od klasičnih. Zaključak: povećavaju samouvjerenost vozača i potiču na nerazumnu vožnju. Drugi je razlog što dugo zadržavaju dinamičku stabilnost, a kad je izgube, gube je naglo, nepredvidivo i, u pravilu, nepovratno.

 

 

 

 

 

Sve to imao sam na umu vozeći novi Subaru Legacy 2.0 16V, japansku sportsku limuzinu s genima i tehnologijom Impreze, istinske kraljice relija. Nisko težište, što može zahvaliti koncepciji položenog bokser motora i simetričan integralni pogon, s raspodjelom snage na prednje i stražnje kotače 50:50 te izvrsno podešen multilink ovjes omogućavaju iznimnu stabilnost. Nakon svakog prolaza zavoja, bez obzira na brzinu, imali smo dojam da smo mogli proći još brže. Legacy kroz zavoje jednostavno ide kao po tračnicama i lako ga je kontrolirati i na visokim brzinama. Često se tek pogledom na brzinomjer otkrije koliko brzo se ide.

Zbog toga se vozač lako zaboravi i počne voziti neumjereno i nerazumno. Osjećaj samouvjerenosti pojačava sve naprednija upravljačka logistika, u kojoj su, uz već obvezni sustavi za sprječavanje blokiranja kotača kod kočenja i kočnu potporu (ABS + BAS) sustavi za sprječavanje pogonskog proklizavanja (ASR) i sustavi za sprječavanje zanošenja (ESP). Zbog svega vozači počinju previše vjerovati u sposobnosti automobila te zanemaruju propise i osnovne zakone fizike. Sve se prenosi preko guma na podlogu, a ukupna gazna površina velika je poput lista papira A4. To je posebice opasno na skliskoj podlozi i kad tada automobil izgubi kontrolu i kontakt s podlogom vrlo ga je teško vratiti na željenu putanju.

Image
Subaru Legacy jedan je od najstabilnijih automobila na našim cestama, što može zahvaliti bokser motoru, niskom težištu i izvrsnom podvozju sa simetričnim pogonom 4x4

Pretjerana samouvjerenost vozača u brzim i sportskim automobilima je kobna, a pomoći može samo sustavno i neprestano promicanje sigurnosti u prometu. Nije problem samo u mogućnosti gubitka kontrole nad upravljanjem, nego i u naletu na pješake, bicikliste i ostale sudionike u prometu. Zbog toga trebamo sustavno upozoravati na rizike nerazumno brze vožnje. Treba početi tijekom školovanja, potom kroz autoškole, a posebice je važno u državnim službama. Također, trebamo mijenjati sustav vrijednosti, kako mladi vozači ne bi težili dokazivanju u bjesomučnoj jurnjavi. Mnogi tek s godinama počinju uživati u smirenoj i ugodnoj vožnji i pitaju se zašto to prije nisu radili. Rizici u takvoj neusporedivo manji, a štede se znatna sredstva na troškovima za gorivo, gume, održavanje... Brzo se najčešće vozi radi dokazivanja, što je potpuno pogrešno. Pogrešno je i juriti vrijeme, jer se radi nekoliko minuta uštede hazardira i može dovesti u pogibelj sebe i ostale sudionike u prometu. Dovoljno je krenuti na vrijeme, da se uštedi neusporedivo više nego u suludoj vožnji.

doc. dr. Željko Marušić
27. 05. 2007.

Zadnja Promjena ( Ponedjeljak, 19 Studeni 2007 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL