Auto Portal - DOBRE GUME I HRAPAV ASFALT SPAŠAVAJU ŽIVOTE
DOBRE GUME I HRAPAV ASFALT SPAŠAVAJU ŽIVOTE PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Subota, 13 Listopad 2007

Image
Automobil ima desetak tisuća različitih dijelova, a samo se gumama dodiruje podloge. Zbog toga je štednja na tim razmjerno jeftinim, a za sigurnost iznimno važnim dijelovima, nerazumna. Mnogi to, nažalost, shvaćaju prekasno, nakon nesreće izazvane izlizanim i nekvalitetnim gumama te je dobro ako strada samo lim. Po zakonu, na ljetnim gumama dubina utora treba biti najmanje 1,6, a na zimskim 4 mm. To nije prosječna vrijednost, nego dubina na dijelu profila s najplićom 'šarom'. Kad na tehničkom pregledu prođe auto s graničnom vrijednošću dubine utora, već nakon četvrtine ili pola intervala, do sljedećeg pregleda, guma može postati neispravna i opasno nesigurna. Zbog toga je ulaganje u gume najisplativija investicija.

Problem je što se to sustavno ne kontrolira, ni sankcionira. Policija bi, prilikom svakog zaustavljanja vozila, trebala kontrolirati gume i iz prometa isključiti neispravne automobile. To je posebice opasno kod gospodarskih vozila, od službenih limuzina i kombija, do kamiona i tegljače. Kad se, konačno, Zakon o prometu napravi po svim pravilima struke, sustavno i ravnomjerno prema svim izravnim i neizravnim sudionicima u prometu, nitko u ozbiljnoj tvrtci neće ni pomisliti na nerazumnu štednju na gumama službenog auta. Dobro će znati da riskira kaznu koja tvrtku, doslovce, može odvesti u bankrot. Ako se sada vještačenjem i utvrdi da gume ne udovoljavaju važećim propisima, mala je vjerojatnost da će itko u lancu odgovornih, od tehničke službe tvrtke, do tehničkog pregleda koji je udario pečat ispravnosti u knjižicu vozila, snositi posljedice.

Image
Neravnomjerno potrošene gume izazivaju opasnu nestabilnost i zanošenje vozila kod kočenja, posebice na skliskoj cesti. Prije ugradnje novih guma treba dovesti u red kuglaste zglobove, gumene oslonce i amortizere te potom podesiti geometriju ovjesa

Problem je, dakle, u prometnim sustavu, kojeg treba mijenjati iz temelja. Asfalt je još važniji od guma, jer na hrapavom asfaltu drži i loša guma, a na skliskom ni najbolja nije sigurna. Dobro je poznato da kvaliteta asfalta na mnogim našim prometnicama ne zadovoljava minimalne standarde sigurnosti. Najgore je u primorskim dijelovima Dalmacije i Istri. Kad je kiša, u Puli, Šibeniku, Splitu... koeficijent trenja između gume i asfalta dvostruko je niži nego u Zagrebu! To bitno otežava zadržavanje putanje i zaustavljanje vozila, što je i prouzročilo mnoge tragične nesreće. Kod nas se, nažalost, zbog štednje u izradi asfalta često koristi nekvalitetan agregat bogat vapnencem. Tada asfalt nema dovoljnu površinsku otpornost te se hrapavi sloj, nužan za dobro prianjanje gume na asfalt, brzo uglača.

Vapnenac iz unutrašnjosti izlazi na površinu te s prvim kapima kiše nastaje sloj sklizak poput poledice. Kad na njega naiđe masivno vozilo, s izlizanim gumama i umornim vozačem, nesreću je teško izbjeći. Bit će bolje tek kad ekipe za uviđaj budu osposobljene za mjerenje koeficijenta trenja između kolnika i gume te kad policija bude podnosila kaznene prijave i protiv odgovornih u Hrvatskim cestama, zbog loše kvalitete asfalta. Problem se može umanjiti hrapavljenjem skliskih dionica, posebice na mjestima gdje se učestalo događaju nesreće. To se može napraviti brzo i jeftino, a neke su opasne dionice tako već sanirane. Učinak je trostruk: povećavaju se otpori kotrljanja i usporava vozilo, zbog laganih vibracija na volanu i neugodnog zvuka vozača se potiče na sporiju vožnju te se bitno poboljšava prianjanje guma. Zbog toga je to najbolja 'vatrogasna' mjera za smanjenje broja tragičnih nesreća.

dr. Željko Marušić
14.10.2007.

Zadnja Promjena ( Ponedjeljak, 19 Studeni 2007 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL