Auto Portal - UPALJENA SVJETLA PO DANU SAMO NA DVOSMJERNIM CESTAMA
UPALJENA SVJETLA PO DANU SAMO NA DVOSMJERNIM CESTAMA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Ponedjeljak, 19 Studeni 2007

Image
Koristi i štetnosti dnevne vožnje s upaljenih svjetlima treba analizirati cjelovito. Zbog toga, svojedobno, nisam bio zagovornik neselektivnog uvođenja te obveze, kao što sada nisam ni pristalica neselektivnog ukidanja. Ono što je dobro u austrijskim uvjetima, gdje su kultura vožnje, signalizacija i kvaliteta dvosmjernih prometnica neusporedivo bolji nego kod nas, ne mora biti korisno i na našim prometnicama.

Vožnja s upaljenim svjetlima po danu nedvojbeno je korisna na cestama s dvosmjernim prometom, posebice na polu-autocestama te državnim i županijskim cestama, jer su znatno veće koristi od uočavanja vozila iz suprotnog smjera, od šteta zbog blagog pogoršavanja uočavanja pješaka, biciklista i neosvijetljenih zaprega. Upaljena svjetla su korisna i na autocesti, ako, primjerice, pri 100 km/h krenete u pretjecanje šlepera, a sa stražnje strane, lijevom trakom, iz daljine nalijeće ekstremno brzo vozilo.

Image
Upaljena svjetla po danu korisna su prvenstveno u uvjetima otežane vidljivosti i kad je vozilo u sjeni, na dvosmjernim prometnicama

No, kod vozila koje propisno voze autocestom, upaljena svjetla po danu su, ne samo nepotrebna, nego i štetna, jer skreću pozornost vozačima koji voze s druge strane ograde. Najnelogičnije je voziti s upaljenim svjetlima kod velikih gužvi u gradu, kada se vozi malom brzinom, a znatno se pogoršava uočavanje pješaka koji izlijeću između vozila. Tada gradske ceste po danu nepotrebno svijetle po danu, poput Betlehemskih drvaca, uz velike količine nepotrebno potrošene energije i povećanje štetnog ispuha.

Vožnja s upaljenim oborenim svjetlima po danu povećava opterećenje alternatora, koji zbog toga angažira više snage motora i povećava potrošnju goriva. Ovisno o koncepciji i snazi motora, izvedbi vozila i stilu vožnje, potrošnja se povećava za jedan do tri decilitra na 100 km (prosječno 0,2 litra). Zbog toga se na našim cestama godišnje potroši 15 milijuna litara goriva više, što ima gospodarske i ekološke posljedice. Povećano opterećenje alternatora, žarulja i električne instalacije smanjuje njihovu trajnost i povećava troškove održavanja. Dakle, predlažem uvođenje selektivne mjeru: 'Po danu treba voziti s upaljenim svjetlima, osim u gradu i na desnoj traci autoceste'.

Ovaj stav dr. Željka Marušića objavljen je danas, u Jutarnjem listu na str. 6 u članku 'Danju upaljena svjetla više štete nego koriste'.

dr. Željko Marušić
19. 11. 2007

Zadnja Promjena ( Utorak, 18 Prosinac 2007 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL