Auto Portal - KAKO SU NAMAGARČENI VLASNICI DIZELAŠA
KAKO SU NAMAGARČENI VLASNICI DIZELAŠA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Subota, 01 Prosinac 2007

Image
Izjednačavanje cijena Eurodiesela i Eurosupera 95 bilo je očekivano, jer je to trend u većini europskih zemalja. Proizvodna cijena goriva iznosi svega oko četvrtine prodajne cijene (tri četvrtine su davanja), pa nešto niža proizvodna cijena benzina ne utječe puno na konačnu cijenu. Važniji razlog, zbog kojeg se cijena izjednačava, a u nekim zemljama (Slovenija, Švicarska, Engleska...) dizelsko gorivo, je ekologija. Naime, dizelaši više opterećuju okoliš, posebice kancerogenim dušikovim oksidima i čađom. Utjecaj starosti i neispravnosti dizelskih automobila na otrovnost ispušnih plinova znatno je veća kod dizelskih, nego kod benzinskih automobila. Zbog toga je i logično da davanja na njihova goriva budu nešto veća nego kod benzinskih automobila.

Sporan je jedino način na koji je to došlo. Vlada je prošle godine obećala braniti cijenu Eurosupera 95 na 8 kn i sada je uporno brani, protiv tržišnih pravila, kako bi pokazala vjerodostojnost. No, pritom se poslužila svojevrsnim trikom te je, uz zadržavanje cijene benzinskog goriva, cijena dizelskog povećana gotovo za trećinu. Vlada cijenu dizelskog goriva formalno nije obećala braniti, sve dok ne dosegne vrijednost od 8 kuna. Zbog toga se kupci dizelskih automobila, s pravom, osjećaju prevarenima, a radi se o velikom broju kupaca. Prošle je godine je udio dizelskih automobila na tržištu novih bio 43 posto, a ove je godine, zbog porasta potražnje za benzinskim automobilima s plinskim pogonom, smanjen smanjen na 41 posto. Uz ovakve omjere cijena, u sljedećoj godini bi udio dizelaša u novokupljenim automobilima mogao pasti na 36 do 38 posto.

Dizelski automobili su za 2000 do 3000 eura skuplji nego benzinski. Razlika je kod automobila niže klase razmjerno najveća i iznosi 20-ak posto. S porastom cijene vozila razlika se razmjerno smanjuje, na 10 posto. Većina kupaca u startu ulaže više radi buduće cijene, ali često se radi o pogrešnoj kalkulaciji. Naime, po sadašnjoj cijeni goriva na 100 km štedi se 2 eura, na 1000 km - 20 eura, na 10.000 km - samo 200 eura, a da bi se uštedjelo 2000 eura treba prijeći 100.000 km. Kad kupac pomisli da će konačno početi štedjeti iznenade ga znatno veći troškovi u održavanju. Najkasnije nakon 120.000 km, ako je sve u redu treba servisirati turbopunjač i visokotlačnu pumpu goriva, a tada u pravilu treba mijenjati brizgalice i grijače. Veliki servis stoji najmanje tisuću eura, a ako dođe do oštećenja turbopunjača i pumpe (što nije rijetko), trošak može biti i veći od dvostruko.

Image
Svi koji su kupili (pre)skupe dizelske automobile, računajući, uz nižu potrošnju i na nižu cijenu goriva, sada se s pravom osjećaju prevarenima

Kad se i uračuna veća vrijednost rabljenog primjerka, donji prag isplativosti je 20.000 km godišnje. Veća cijena rabljenih primjeraka također je posljedica predrasuda. Kupci po svaku cijenu žele rabljene primjerke, a na tržištu su u pravilu oni kojima predstoje skupi popravci i servisi (rijetko će koji vlasnik prodati dizelski automobil jer mu je 'prošla moda'). Mnogi se neugodno iznenade, kad kupe dizelaša za desetak tisuća eura, i uskoro moraju investirati dvije do tri tisuće eura. Takve automobile u pravilu kupuju osobe koje prelaze puno kilometara, a česti su primjerci s vraćenom kilometražom.

Ne treba se zalijetati ni u kupnju benzinskih automobila s plinskom instalacijom, jer treba računati na dodatne troškove u servisiranju i veća davanja, što ukupno iznosi 200 eura godišnje, ako je sve u redu. Pouzdanost automobila se smanjuje, odnosno povećava se rizik zatajenja auta. Kvalitetna plinska instalacija stoji od 1200 do 1600 eura. Svakako je preporučljivo ugraditi sustave s direktnim ubrizgavanjem, a jeftinije, s indirektnim treba izbjegavati, zbog mogućnosti oštećenja motora (zbog povratnih deronacija u usisnu cijev). Istodobno plinska instalacija smanjuje prtljažnik, a troši se dodatno vrijeme i kilometri na punjenje (mreža punionica je znatno rjeđa, nego kod klasičnih goriva).

Zbog toga savjetujem svim prosječnim vozačima da prvenstveno razmisle o osnovnim, benzinskim verzijama, koje su u pravilu i najisplativije. Velike rezerve u snižavanju troškova goriva (i više od 30 posto) su u umjerenoj, defanzivnoj vožnji, bez čestog ubrzavanja i nepotrebnog kočanja, povišenju tlaka u gumama na vrijednost za puno opterećenje i redovitom servisiranju automobila.

dr. Željko Marušić
2.12.2007.

Zadnja Promjena ( Utorak, 18 Prosinac 2007 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL