Auto Portal - 0 PROMILA NE MIJENJATI BAREM DO LJETA
0 PROMILA NE MIJENJATI BAREM DO LJETA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Utorak, 08 Siječanj 2008
Image

U protekle tri i pol godine, otkad je uveden prijeporan alkoholni limit od nula promila, u više smo navrata zagovarali njegovu izmjenu. Dva su razloga za to. Prvi je što se obaranjem praga tolerancije na nulu smanjuje mogućnost samokontrole vozača, jer se i najmanjom količinom alkohola dolazi u zonu prekršaja. Tko zna koliko je osoba stradalo zbog razmišljanja vozača - 'kad sam već prekršio zakon, sad ću se pošteno napiti'. Tezu da nastaje kontraefekt potvrđuju i statistike MUP-a, jer se udio alkoholiziranih vozača među krivcima za teške nesreće (s ozlijeđenima i poginulima) ne smanjuje, nego povećava: u 2006. bilo ih je 15,7 posto, a u prošloj godini 17 posto. Drugi je razlog što je limit od 0,5 promila u većini zemalja zapadne demokracije. I u našoj je tradiciji umjerena konzumacija alkohola, posebice nakon dobrog jela te je općeprihvaćeno mišljenje, koje potvrđuju i relevantna istraživanja, da se to može tolerirati u prometu. Ali samo uz odgovarajuću kulturu vožnje, prekršajnu i kaznenu politiku te neprestano obavještavanje javnosti da i male količine alkohola mogu biti opasne.

Image
Zbog pet posto manje poginulih u drugoj polovici godine, nego u istom razdoblju 2006. te neodgovornog i opasnog političkog manipuliranja ovom prevažnom problematikom, postojeći propis treba zasad zadržati

No, kad se sve pretvori u političko licitiranje, koje ponekad prerasta u opasan egzibicionizam, s mutnom stručnom i moralnom pozadinom, treba biti vrlo oprezan. Male količine alkohola ne utječu bitno na motoriku vozača, ali imaju negativan i nepredvidiv utjecaj na koncentraciju i procjenu situacije, a posebice na spremnost ulaska u riskantne manevre. Konkretno, jedna ili dvije čaše vina neznatno utječu na manevriranje u riskantnom pretjecanju (ali ga zasigurno ne poboljšavaju!), no bitno, za dva do tri puta, povećavaju spremnost vozača da se u njega upusti. Isto vrijedi i za odluku o pritiskanju gasa umjesto kočnice, kad žuto svjetlo prelazi u crveno, za ignoriranje ograničenja brzine, nepoštivanje pješaka... To se posebice odnosi na mlade vozače, nenavikle na alkohol, s nedovoljnom vještinom vožnje, a naglašenom željom za dokazivanjem. Postaju manje oprezni, a znatno agresivniji. Ako bi sada, ponovno politički motivirano i bez stručnog utemeljenja, linearno vratili limit od 0,5 promila, mnogi bi to mogli shvatiti pogrešno i izgubiti glavu.

Konačno se počela poboljšavati sigurnost na našim cestama. Nakon crnog prvog polugodišta 2007., kad je poginulo 10,3 posto više osoba nego u istom razdoblju 2006. (288 prema 261), dijelom zbog toplijeg vremena i više stradalih na dva kotača, krenulo je na bolje. Nakon devet mjeseci imali smo šest posto više stradalih nego prethodne godine, a godinu smo završili sa 623 poginulih na cestama, odnosno jedan i pol posto više nego u 2006., kad je stradalo 614 osoba. Ako usporedimo druga polugodišta, u prošloj je godini zabilježen pod smrtno stradalih za pet posto. Zbog toga treba nastaviti pozitivne trendove te nisu poželjne ishitrene promjene, koje bi nas mogle vratiti u ponor. Svakako treba pozdraviti donošenje novog Zakona o prekršajima, a što se tiče podizanja alkoholnog limita, bilo bi dobro povući 'ručnu kočnicu' i odluku odgoditi (barem) do 1. lipnja. Do tada treba temeljito i trezveno procijeniti što je najbolje za naše uvjete.

Image
Nerealno je očekivati da će se vozači potpuno odreći alkohola te zbog toga treba precizno odrediti granicu koji se ne smije prijeći. Tako će mnogi znati kada trebaju dati volan trijeznome, odnosno kada se itekako isplati pozvati taksi

Alkohol je neusporedivo opasniji za motocikliste, nego za vozače automobile, iz dva razloga. Prvi je u znatno većoj osjetljivosti motocikla na nepravilnosti vožnje i gubitak stabilnosti, a drugi u mlađoj dobi vozača. Kod mlađih osoba, iz bioloških i psiholoških razloga, alkohol ima znatno veći utjecaj. Zbog toga bi limit za motocikliste trebao biti 0,2 promila i to nakon navršene 25. godine. Do tada bi vrijedio limit od 0 promila.

Do 0,5 promila alkohola u krvi vozači stariji od 25 godina trebali bi biti amnestirani odgovornosti. Prijedlog po kojem bi se kažnjavalo samo one koji skrive nesreću nije dobar, jer bi se, istom logikom moglo kažnjavati za prolazak kroz crveno svjetlo ili pretjecanje preko pune linije, samo ako se izazove nesreća. Važno je od 0,51 kažnjavati toliko oštro, da se vozači preventivno, iz straha od visokih kazni, zadržavaju na 0,3 ili 0,4 promila. Stupnjevito povišenje kazni treba naglasiti važnost kontrole konzumiranja alkohola.

PRIJEDLOG NOVIH OGRANIČENJA
0,0 promila - profesionalci, vozači automobila do 21 godine i vozači motocikala do 25 godina
0,2 promila - vozači automobila od 21 do 25 godina i vozači motocikala s navršenih 25 godina
0,5 promila - vozači automobila s navršenih 25 godina

PRIJEDLOG NOVIH KAZNI
do 0,50 promila
- ništa
od 0,51 do 0,80 promila
- novčana kazna od 7500 do 15.000 kn
- vozačka dozvola se oduzima na 6 do 12 mjeseci
- vozilo se s mjesta prekršaja odvozi na policijsko odlagalište, na trošak vlasnika
od 0,81 do 1,00 promila
- novčana kazna od 20.000 do 25.000 kn
- vozačka dozvola se oduzima, uz poništavanje vozačkog ispita
- mogućnost polaganja vozačkog ispita nakon 6 do 12 mjeseci
- vozilo se s mjesta prekršaja odvozi na policijsko odlagalište, na trošak vlasnika
- kaznena prijava protiv vozača
od 1,01 do 1,20 promila
- novčana kazna od 30.000 do 35.000 kn
- vozačka dozvola se oduzima, uz poništavanje vozačkog ispita
- mogućnost polaganja vozačkog ispita nakon 12 do 24 mjeseca
- vozilo se s mjesta prekršaja odvozi na policijsko odlagalište, na trošak vlasnika
- vozač se privodi u policijsku postaju i podnosi kaznena prijava
od 1,21 do 1,50 promila
- novčana kazna od 40.000 do 45.000 kn
- vozačka dozvola se oduzima, uz poništavanje vozačkog ispita
- mogućnost polaganja ispita nakon 24 do 36 mjeseci
- vozilo se s mjesta prekršaja, na trošak vlasnika, odvozi na policijsko odlagalište
- vozač se privodi u policijsku postaju i podnosi kaznena prijava
od 1,51 promil
- novčana kazna od 50.000 kn
- trajno oduzimanje vozačke dozvole i poništavanje vozačkog ispita
- vozilo se s mjesta prekršaja, na trošak vlasnika, odvozi na policijsko odlagalište
- vozač se privodi u policijsku postaju i podnosi kaznena prijava

* ovaj tekst dr. Željka Marušića objavljen je u prilogu Auto br. 93, Jutarnjeg lista, Slobodne Dalmacije i Sportskih novosti, od 8.2.2008.

Zadnja Promjena ( Utorak, 08 Siječanj 2008 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL