Auto Portal - ISPUŠNI SUSTAV OSIGURAVA RAD MOTORA, SMANJUJE BUKU I PROČIŠĆAVA ISPUŠNE PLINOVE
ISPUŠNI SUSTAV OSIGURAVA RAD MOTORA, SMANJUJE BUKU I PROČIŠĆAVA ISPUŠNE PLINOVE PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Ponedjeljak, 21 Siječanj 2008

Image

Ispušni sustav s katalizatorom omogućava da vruće ispušne plinove očisti od svih nečistoća, posebno od toksičnih CO, HC, NOx te da ih nakon toga kao ekološki prihvatljive odvede izvan motora. Druga važna uloga ispušnog sustava je smanjenje buke ispušnih plinova. Sastoji se od ispušnog kolektora, prednje cijevi s prirubnicom, katalizatora, filtra krutih čestica (dizel motori), srednje cijevi, srednjeg ispušnog lonca, zadnje cijevi i zadnjeg ispušnog lonca. Najopterećeniji dijelovi ispušnog sustava su oni koji su najbliži motoru te radi toga trpe najveće opterećenje.

Image
Najvećem opterećenju izložen je ispušni kolektor jer se nalazi direktno na glavi motora gdje je temperatura ispušnih plinova 900°C a brzina veća od 50 m/s

Ispušni kolektor se izrađuje od lijevanog željeza, a kod nekih motora je to specijalnog legiranog čelika. Radi velikih termičkih naprezanja i dilatacija često dolazi do pucanja ispušnog kolektora. Popravak ispušnog kolektora je moguć ali ne uvijek naročito ako su u pitanju čelični kolektori. Na pojedinim motorima (mali postotak) ugrađuju se ispušni kolektori koji se hlade rashladnom tekućinom iz motora te je na taj način smanjeno termičko naprezanje i buka ispušnih plinova. Nakon ispušnog kolektora termički najopterećeniji je katalizator. Njegova zadaća je isključivo ekološka. Katalizator je najskuplji dio ispušnog sustava jer je i po funkciji i po izvedbi najsloženiji sklop. Izrađen je od specijalnog INOX čelika, keramičke jezgre i plemenitih metala kojima je presvučena keramička jezgra.

Image
Ispušni sustav se sastoji od 'vrućeg dijela, sastoji se od ispušnog kolektora s prvim katalizatorom (1), donje cijevi (2) i konvertora u podnici s toplinskim štirom (3) te tzv. 'hladnog dijela', u kojem su nosači (5 i 6), toplinski izolator (7), stražnji ispušni lonac (8), stražnje ispušne cijevi (9) te ispušni 'topovi' (10)

Trajnost katalizatora ovisi direktno o pravilnom izgaranju goriva u motoru (stehiometrijski omjer), najbrže ga može uništiti neizgoreno gorivo (ugljikovodik). Prigušivač ili ispušni lonac ima ulogu da smanji razinu buke ispušnih plinova na prihvatljivu razinu. Prema izvedbi (konstrukciji) postoje absorpcijski, refleksijski i kombinirani (reflesijsko - apsorbcijski). Razlika između absorbcijskog i refleksijskog prigušivača je što apsorpcijski u svojoj konstrukciji koristi mineralnu ili čeličnu vunu koja dodatno apsorbira zvuk. Refleksijski prigušivači se sastoje od različitih dugih komora međusobno povezani perforiranim cijevima.

Image
Kako ne bi došlo do izgaranja anti-korozijske zaštite na podnici, iznad prvog ispušnog lonca s katalitičkim konvertorom (na slici je refleksijski), ugrađuje se toplinski štit (heat shield)

Zvučna energija se smanjuje s povećanjem refleksije na principu slabljenja jeke. Cijevi ispušnog sustava i prigušivača mogu biti izvedeni od visoko legiranih čelika a po potrebi moraju imati i površinsku zaštitu (aluminizacija). Razlog tome su surovi uvjeti u kojima moraju funkcionirati. Iznutra su izloženi visokoj temperaturi i djelovanju agresivnih plinova a izvana djelovanju vode, soli, blata te mehaničkom utjecaju kolnika. Način održavanja ispušnog sustava nije zahtijevan. Kontrola stanja se svodi na rutinski vizualni ili akustični pregled prilikom redovnih godišnjih servisa. Ako dođe do neke ozbiljnije promjene stanja ispušni sustav to redovito najavi promjenom zvuka i pojačanom bukom.

Image
 

AUTOSERVIS - MEIĆ
Cvjetno naselje 16
10430 SAMOBOR CROATIA
e-mail:
Ova email adresa je zaštićena od spam robota, nije vidljiva ako ste isključili Javascript
fax: +385 (0)1 3362-765
telefon: +385 (0)1 3362-765
gsm: +385 (0)91 25 25 353

Image

Zadnja Promjena ( Ponedjeljak, 21 Siječanj 2008 )
 
Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL