Auto Portal - PRETJERANA SAMOUVJERENOST JE KOBNA
PRETJERANA SAMOUVJERENOST JE KOBNA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Utorak, 04 Oľujak 2008

Image

Kad su u Audiju 1983., tri godine nakon uvođenja, analizirali utjecaj pogona Quattro na sigurnost, došli su do neočekivanih rezultata. Iako su modeli s pogonom 4x4 trebali biti sigurniji, jer raspodjela vučne sile na sve kotače smanjuje rizik nekontroliranog zanošenja, njihov se udio u teškim nesrećama nije smanjio. U sljedećem su se istraživanju, protiv svih zakona fizike, pokazali pogibeljnijima od klasičnih. Zaključak: povećavaju samouvjerenost vozača i potiču na nerazumnu vožnju. Drugi je razlog što dugo zadržavaju dinamičku stabilnost, a kad je izgube, gube je naglo, nepredvidivo i, u pravilu, nepovratno.

To pokazuje kako brojni sustavi elektroničke logistike i sofisticirana mehanika mogu biti kontraproduktivni, jer stvaraju pretjeranu samouvjerenost vozača i potiču ga na hazardersku vožnju. Svjedoci smo brojnih nesreća koje izazivaju novi automobili s visokim stupnjem aktivne i pasivne sigurnosti, zbog kojih su višestruko sigurniji od starih i istrošenih automobila. Analogija vrijedi i kod dvokotača. Sportski su motocikli stabilniji i okretniji od skutera, bolje koče i ubrzavaju, a ipak na njima se proporcionalno događa triput više nesreća. Razlog: motocikli znatno više vuku na brzu i neopreznu vožnju.

Image
Najteže prometne nesreće događaju se prilikom nagle promjene vremena, kada mnogi vozači nastavljaju voziti istim tempom i ne prilagođavaju brzinu lošijim uvjetima na cesti

Još je gore, ako se zbog toga štedi na gumama, jer, mnogi misle kako uz pogon 4x4 zimi ne treba koristiti zimske gume. Pritom se zaboravlja da se cjelokupni kontakt automobila s podlogom obavlja preko četiri površine veličine ljudskog dlana. Zbog toga su gume važnije i od ESP-a i ABS-a i cjelokupne elektroničke logistike. No, u sustavu vozač-vozilo-prometnica najvažnije je da vozač prilagodi vožnju uvjetima na cesti i da ne vozi nerazumno, pouzdavajući se u elektroničku logistiku automobila. Ako je vozač svjestan uvjeta vožnje i sposobnosti automobila, tada se može voziti sigurno i sa starim autom, bez ABS-a.

Sjećam se prvog testa Mercedesa E-klase 4Matic iz 1996., koji je bio opremljen pogonom 4x4, sustavom ESP i ostalim elektroničkim pomagalima za potporu stabilnosti i sigurnosti u vožnji. Naravno, i vrhunskim zimskim gumama. Zbog toga je omogućavao visoku sigurnost i na snijegom i ledom pokrivenim cestama alpskih prijevoja u blizini austrijskog Katschberga. No, u žaru testne vožnje dvije su posade pretjerale i sletjele s ceste (srećom, šteta je bila samo na automobilu). Zaboravili su da automobil svom svojom elektronikom i mehanikom može zadržavati sigurnost samo do granica fizike, koja određuje prianjajuće sile između guma i podloge. Kad se pretjera, više ništa ne može zadržati auto na željenoj putanji.

O tome vodite računa, jer se za nekoliko dana očekuje nagla promjena vremena. Koliko to može biti opasno. pokazuje crna statistika 30. srpnja prošle godine, kad je nakon dugog perioda suhog i toplog vremena pala kiša. Tada smo u 24 sata izgubili 13 života. Uskoro se očekuje i najezda motociklista, a oni će nažalost povećati crni niz. O svemu treba voditi računa sljedećih dana i tjedana, a najvažnije je voziti umjereno i bez pretjerivanja. Tako se spašavaju životi, a istodobno se štedi gorivo, gume, motor i sve ostale vitalne dijelove automobila...

doc. dr. Željko Marušić
4.3.2008.

Zadnja Promjena ( Utorak, 04 Oľujak 2008 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL