Auto Portal - ALARMANTNO, U PRVIH PET MJESECI 12 POSTO VIŠE POGINULIH NA CESTAMA
ALARMANTNO, U PRVIH PET MJESECI 12 POSTO VIŠE POGINULIH NA CESTAMA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Utorak, 03 Lipanj 2008

Image

Do prvog lipnja u ovoj su godini na našim cestama poginule 252 osobe, što je 12 posto više nego u istom razdoblju prošle, kad je bilo 225 poginulih. U usporedbi sa 2006., kad smo na cestama izgubili 212 osoba, porast je čak 18,9 posto. Najgore je što se negativni trendovi pogoršavaju iz dana u dan - u svibnju je poginulo čak 60 osoba - 20 posto više nego prethodne godine (50). Sve to prolazi uz nepodnošljivu šutnju državnog vrha te se stječe dojam da smo se pomirili sa stanjem koje je gotovo katastrofalno.

Po Nacionalnom programu sigurnosti prometa na cestama već smo 2006. trebali doći na razinu od 10 smrtno stradalih na 100.000 stanovnika, a imali smo ih 13,8. Stanje se počelo blago poboljšavati 2005., kad je poginulo 597 osoba. No potom se crni niz počeo produžavati te je 2006. poginulo 614 osoba, a u prošloj godini 619. Došli smo do granice od 14 smrtno stradalih na sto tisuća stanovnika, što je 40 posto više od ciljeva koje smo zacrtali i 50 posto više od prosjeka zemalja EU-a. Zbog toga je pogoršanje ionako lošeg stanja u cestovnom prometu znak za uzbunu. Hrvatska je u proteklih pet godina, razmjerno BDP-u i broju stanovnika, u prometnu infrastrukturu uložila više od ijedne druge europske zemlje, a naši su građani temeljito obnovili vozni park, što je broj poginulih trebalo smanjiti za četvrtinu. Uz bitno poboljšanje objektivnih parametara, očito su se pogoršali subjektivni.

Image
Bez učinkovitijeg pravosuđa i ravnopravnog tretiranja svih izravnih i neizravnih sudionika u prometu te bolje prilagodbe policijskih kontrola realnim opasnostima na cestama neće biti velike koristi od drastičnog povećanja kazni

Novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama bio je nužan, jer treba pooštriti sankcije prema teškim prekršiteljima, kakvih je četiri do pet posto. No, to neće koristiti, ako pravosuđe ne postane učinkovitije. Neodgovorni vozači ne strepe puno od kazni, jer se potpuno sankcionira tek svaki četvrti teški prekršaj. Dobro je što se vratio limit od 0,5 promila alkohola u krvi, jer problem nisu vozači s malom koncentracijom alkohola. No, loše je uvjetno kažnjavanje, ako se napravi neki drugi prekršaj. Upitna je pravna utemeljenost takve odredbe, a po istoj bi se logici moglo uvjetno kažnjavati pretjecanje preko pune linije ili skretanje kroz crveno svjetlo udesno. Također je loše ukidanje obveze paljenja svjetala po danu, jer su upaljena svjetla korisna i ljeti, usred dana, posebice kad se auto nađe u sjeni, a boja mu je slična okolini.

Najgore je što se ukida obveza pohađanja tečaja sigurne vožnje za mlade vozače. To je jedan od temelja sigurnosti, jer mladi vozači najviše sudjeluju u tragičnim nesrećama. Trebalo je odgoditi obvezu za godinu dana i propisati da nadležne institucije u tom roku izgrade centre sigurne vožnje u svim regijama. Zbog svega toga nema velikih izgleda da će se u ovim uvjetima išta bitno poboljšati, jer je i dalje gotovo sve usmjereno na represiju prema vozačima. Malo se vodi računa o odgovornosti onih koji projektiraju, izrađuju i održavaju ceste, onih koji su odgovorni za održavanje i kontrolu tehničke ispravnosti vozila, a i onih koji obučavaju vozače. Treba što prije početi primjenjivati smjernice programa EuroRAP (European Road Assessment Programme), koji propisuje provođenje zaštitnih mjera radi smanjenja posljedica teških nesreća. Ceste, u određenoj mjeri, trebaju opraštati vozačima pogreške, a ne biti nemilosrdne, kao u slučaju nedavne nesreće kod Perušića.

Image
Većina vozača ima osjećaj da se sve u novom zakonu temelji na pojačanoj represiji, a da je policija najčešće na mjestima, gdje najlakše lovi vozače u benignim prekršajima

Treba potpuno promijeniti strategiju policijskog nadziranja i kontrole prometa. Većina građana ima osjećaj, a tako uvelike i jest, da je policija uglavnom na mjestima gdje sigurnost nije ugrožena, a najlakše se naplaćuju kazne. Brzina se mora nadzirati sustavno te je nužno sve brze prometnice, posebice auto ceste, premrežiti fiksnim mjeračima brzine. Presretači su korisni, ali kao sekundarni sustav nadzora, prvenstveno na brzim gradskim i prigradskim prometnicama, gdje mladi vozači najčešće divljaju. Tako bismo disciplinirali neodgovorne vozače te rasteretili policiju i pomogli joj da bude učinkovitija i pretežito na opasnim dionicama, u najrizičnijim terminima i kad su uvjeti loši. U noćima vikenda, doslovce, sva prometna policija treba biti na nogama. Bilo bi iznimno korisno utemeljenje dodatnih, pričuvnih, policijskih patrola, koje bi pojačale nadzor na opasnim dionicama, u kritičnim terminima i nepovoljnim vremenskim uvjetima.

dr. Željko Marušić
3.6.2008.

Zadnja Promjena ( Utorak, 03 Lipanj 2008 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL