Auto Portal - HILL GRAHAM
HILL GRAHAM PDF Ispis E-mail
Autor: Dinko Jakić   
Srijeda, 20 Kolovoz 2008

Image

Norman Graham Hill (15. veljače 1929 – 29. studenoga 1975) bio je britanski automobilist i dvostruki svjetski prvak u Formuli 1 (1962. i 1968), koji je jedini čak dvaput stekao titulu tzv. Trostrukog kralja auto-moto sporta. Ljubav prema automobilizmu u mladoga Hilla naglo se rasplamsala nakon izlaska iz ratne mornarice, u njegovoj 25. godini, kada je ugledao oglas Universal Motor Racing Cluba, koji je za 5 šilinga nudio nekoliko krugova po stazi Brands Hatch. Nakon toga sve se odvijalo filmskom brzinom… Vrlo brzo je debitirao u Formuli 3 u bolidu Cooper 500, da bi se potom pridružio Lotusovoj momčadi Formule 1 kao mehaničar. Međutim, u rekordnom je rok uskočio u kokpit kao vozač, te je premijeru u elitnom automobilističkom sportu imao već na VN Monaka 1958 (u Monte Carlu je do kraja karijere slavio čak pet puta). U toj i slijedećeoj sezoni nije osvojio niti jedan bod, pa je početkom 1960. prešao iz Lotusa u BRM. U novoj je momčadi bio mnogo uspješniji, te je 1962. osvojio prvi naslov svjetskog prvaka u Formuli 1. Graham Hill ujedno je bio i dio velike invazije britanskih pilota na američku utrku 500 milja Indianapolisa tijekom ’60-ih godina prošlog stoljeća, koju je osvojio 1966. u Loli-Ford.

Image
U Lotusovom bolidu Formule 1 iz 1969. godine


U Lotus se vratio 1967, kada je pomogao u razvoju legendardnog modela 49 s Cosworthovim V8 motorom. Nakon što su mu početkom 1968. na stazi poginule momčadske kolege Jim Clark i Mike Spence, Graham Hill je postao vođa britanske momčadi, te je iste sezone osvojio drugi naslov svjetskog prvaka u Formuli 1. Slijedeće godine je na vlastitoj koži osjetio svu lomljivost Lotusovog bolida, zbog čega je na VN SAD 1969. doživio tešku nesreću, u kojoj su mu slomljene obje noge. Nakon tog incidenta vozio je sve do kraja 1975, ali više nikada na vrhunskoj razini. To je osjetio i šef Lotusove momčadi Colin Chapman, koji mu je na koncu 1970. udijelio otkaz. Do kraja karijere vozio je još za Brabham (1971-’72), Shadow (1973) i vlastitu momčad Embassy Hill (1974-’75). Iako se koncentrirao uglavnom na Formulu 1 (179 utrka, 14 pobjeda, 36 pobjedničkih postolja, 13 pole-positiona, 10 najbržih krugova, 289 bodova), sudjelovao je i u nekim drugim automobilističkim natjecanjima, pa je tako 1972. zajedno s Henrijem Pescarolom slavio u legendarnoj utrci 24 sata Le Mansa. Zbog toga je čak dvaput proglašen Trostrukim kraljem auto-moto sporta, jer je ostvario veličanstvene pobjede u tri različite automobilističke grane u dvije različite kombinacije. Prva: Indianapolis 500 (1966), 24 sata Le Mansa (1972) i VN Monaka (1963, 1964, 1965, 1968, 1969). Druga: Indianapolis 500 (1966), 24 sata Le Mansa (1972) i svjetski prvak u Formuli 1 (1962, 1968).

Image
U vlastitom bolidu Formule iz 1974. godine

Potkraj karijere bio je omiljeni gost mnogih televizijskih emisija, a nakon nesreće u Americi 1969. izdao je vrlo čitanu autobiografiju Život na rubu. Njegov lik Monty Pythonovci su iskoristili u jednoj emisiji svojeg legendarnog showa, a Graham Hill se pojavio i u četiri filma između 1966. i 1974. U privatnom životu se 1955. oženio s Bette, a iz tog braka ima dvije kćeri Brigittu i Samanthu te sina Damona, koji je kasnije također postao svjetski prvak u Formuli 1 (jedini su otac i sin s krunom u elitnom automobilističkom sportu). Graham Hill je poginuo 29. studenoga 1975. u avionskoj nesreći, kada se vraćao s francuskog trkališta Paul Ricard. Britanac je upravljao vlastitim Piperom Aztecom, a po maglovitom vremenu u padu aviona u sjevernom Londonu još je stradalo petero članova njegove momčadi - menadžer Ray Brimble, mehaničari Tony Alcock i Terry Richards, vozač Tony Brise, te dizajner Andy Smallman. Budući da nije bio osiguran, Hillovu obitelj su tužile obitelji poginulih, zbog čega je Grahamova ostavština naglo osiromašena.

(dj)

Zadnja Promjena ( Srijeda, 20 Kolovoz 2008 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL