Auto Portal - ZIMSKE GUME SU NEOPHODNE I NA VOZILIMA S POGONOM NA SVE KOTAČE
ZIMSKE GUME SU NEOPHODNE I NA VOZILIMA S POGONOM NA SVE KOTAČE PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Ponedjeljak, 22 Studeni 2010
Image

Čak i čistokrvni terenci ili moderni SUV (Sport Utility Vehicle) za vožnju po snijegu i ledu trebaju imati odgovarajuće zimske gume, jer gume s ljetnim profilom nisu dostatne za dovoljnu trakciju i stabilnost vozila u otežanim uvjetima kada je kontakt vozila s podlogom značajno smanjen. To se odnosi i na sve trendovske šminkerske osobne automobile sa pogonom na sva četiri kotača. Posve je jasno da po snijegu i ledu jedan dodatni pogonski par kotača nije kombinacija koja može proći sigurno i bez problema. Uz 4x4 pogon po snijegom i ledom okovanim cestama treba imati i pravu obuću na vozilu, odnosno zimske gume na sva četiri kotača.

Svi znamo da vlasnici SUV i terenaca na svoje ljubimce stavljaju visoko performansne i izrazito niskoprofilne i široke gume koje imaju profil pogodan samo za visoke brzine po asfaltu. Takva guma u potpunosti je neupotrebljiva i neadekvatna, te opasna po snijegu i ledu. Čak i tzv. ‘All-Terrain’ gume koje označavaju da su za sve vrste terena nisu adekvatne po snijegu i ledu (premda nešto bolje rješenje od brze cestovne gume). Stručnjaci za automobilske gume upozoravaju da pri kočenju vozilo sa 4x4 pogonom nema nikakve prednosti ispred vozila s pogonom na samo dva kotača. Dapače, zbog veće težine vozila sa 4x4 pogonom put zaustavljanja je duži, a stabilnost u zavoju i zadržavanje pravca vožnje je teže. Zbog navedenog preporučamo vlasnicima SUV i terenaca da tijekom zime na vozilo ugrade ‘čistokrvne’ zimske gume.

Image
Zimske gume su neophodne i na vozilima s pogonom na sve kotače

SAMO ZIMSKE GUME PRUŽAJU MAKSIMALNU SIGURNOST
Praktički testovi izvedeni u stvarnim i realnim uvjetima pokazali su da vozila s pogonom na sve kotače, 4x4 osobna vozila, SUV-ovi i terenci za hladnog vremena i skliske podloge mogu pružiti najveću sigurnost tijekom vožnje samo ako koriste zimske gume. Svakako treba naglasiti da grubi profil gume na terencu ne pomaže previše na poledici i snijegu te je najveća zabluda vlasnika takvih vozila i glavni argument što ne kupuju zimske gume, a to je u potpunosti pogrešno. Premda postoje različite teorije, praktična ispitivanja su pokazala da zimska guma radi puno bolje od ljetne gume ili ‘All-Terrain’ ili cjelogodišnje gume na temperaturama nižim od plus 7 stupnjeva Celzijusa. Na temperaturama nižim od 7 stupnjeva jedino pravo rješenje za potpunu sigurnost je korištenje čistokrvne zimske gume, bez obzira da li na podlozi ima leda i snijega ili je podloga suha. Zimska guma je na tim niskim temperaturama fleksibilnija i ostvaruje bolji kontakt s podlogom od ljetne gume koja postaje kruta i tvrda. Na skliskom ledu lamele moderne zimske gume osiguravaju sigurnu vožnju, dok je obična ljetna guma u potpunosti neupotrebljiva i opasna za vožnju.

M+S I OZNAKA SNJEŽNE PAHULJICE?
Vozila s pogonom na sve kotače u večini slučajeva imaju gume s oznakom M+S, ali to ne znači da su to zimske gume, kako večina vlasnika krivo misli. Oznaka M+S dolazi od mud + snow, dakle blato i snijeg, ali to nije ni u kojem slučaju ‘čistokrvna’ zimska guma. Tek ako je na boku gume uz oznaku M+S nacrtana i pahuljica snijega, tada se radi o ‘čistokrvnoj’ zimskoj gumi koja ima lamele, koje su jedino rješenje za vožnju po ledu.

ZAMJENA KOTAČA
Ako mijenjate gume na vozilu sami označite gume oznakama PL (prednja lijeva), PD, ZL i ZD (stražnja desna). Pri ponovnom montiranju guma na vozilo morate paziti da guma zadrži smjer okretanja, što znači da možete zamijeniti gume samo na istoj strani vozila, odnosno do tada prednju desnu gumu možete staviti u proljeće na zadnju desnu i obrnuto. Postupak skidanja kotače je slijedeći: otpustite vijke ili matice na kotaču samo jedne strane vozila za pola okretaja, potom povucite ručnu kočnicu i ubacite mjenjač u prvi stupanj prijenosa, a pod oba kotača na suprotnoj strani podmetnite kamen da osigurate vozilo od neplaniranog pomicanja. Dizalicom podignite stranu vozila toliko da se kotači odignu od podloge, te ključem odvijte vijke (matice), te stavite nove kotače. Vijke (matice) na oba kotača pritegnite lagano (ne labavo), te spustite vozilo s dizalice i do kraja pritegnite sve vijke na kotačima. U uputstvu o održavanju vozila pročitajte kojim se momentom pritežu kotači, kako ne biste pretjerali sa snagom, za što bi bilo poželjno imati moment ključ ili dobar osjećaj u ruci. Isti postupak ponovite na drugoj strani vozila.

Image

KORISTITE PROVJERENU DIZALICU
Dizalica koju ste dobili sa automobilom samo služi za nuždu i zamjenu puknute gume, pa bi bilo poželjno koristiti za podizanje vozila snažniju i masivniju dizalicu koja se danas može kupiti već za 100 kn. Pri tom ne kupujte dizalice bez odgovarajućeg atesta, jer bez njega takve dizalice mogu biti opasne po život onih koji ih koriste ili mogu puknuti te izazvati veliku štetu na vozilu.

PROVJERA ZATEGNUTOSTI MATICA/VIJAKA
Poslije zatezanja vijaka/martica na kotačima odgovarajućim momentom, poslije 50 do 100 km vožnje još jednom provjerite da li su svi vijci (matice) na kotačima dobro zategnute. Isto tako ne zaboravite pri promijeni kotača na novopostavljenim gumama provjeriti tlak zraka i po potrebi ih napumpati prema vrijednostima koje su dane u knjižici o održavanju vozila. Isto tako pri kupnji zimske gume pazite na indeks brzine (što je viši skuplja je i guma), pa s gumama ni u kojem slučaju ne vozite brže od preporučene brzine koju određuje indeks brzine označem na boku gume. Ako želite uštedjeti pri kupnji novih guma možete bez problema kupiti gume s manjim indeksom brzine, ali pri tom ih onda ne smijete voziti brže od tog indeksa brzine, bez obzira kako brzo može voziti vaše vozilo.

(kk)

Zadnja Promjena ( Petak, 19 Studeni 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL