Auto Portal - UMORNOG VOZAČA SEATA NA TRAGEDIJU NAVUKAO NEODGOVORNI VOZAČ ZAUSTAVLJENOG TEGLJAČA
UMORNOG VOZAČA SEATA NA TRAGEDIJU NAVUKAO NEODGOVORNI VOZAČ ZAUSTAVLJENOG TEGLJAČA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Srijeda, 19 Kolovoz 2009

Image
Slika: Slobodna Dalmacija

Nesreće na autocesti u pravilu su vrlo teške, ali onakva kakva se desila jučer kod Slavonskog Broda, pamte se cijeli život. Monovolumen srednje klase uništen je do stražnjih kotača, zgužvan do neprepoznatljivosti, tako da spasitelji u prvom trenu nisu ni znali da je u hrpi lima, uz roditelje i petogodišnju sestru, zdrobljen i dječačić od godine dana.

Nažalost, svi koji su komentirali nesreću, odmah su za sve, jednostrano i nekritički, optužili samo zlosretnog vozača Seat Alhambre, oca mlade makedonske obitelji, koji je zaspao za volanom i zabio se u tegljač, kojeg je vozač iz Čačka, eto, zaustavio na zaustavnom traku da 'provjeri teret, koji mu se učinio da se pomaknuo'.

Kakvog li obrazloženja?!

Prvo, masivni tegljač, koji vozi po ravnom asfaltu nije ni zrakoplov u turbulentnom letu, niti brod na uzburkanom moru, da bi mu osjetnije smetalo pomicanje tereta. Drugo, ako se teret i pomaknuo, vozač je bez problema, smanjenom brzinom, uz četiri upaljena žmigavca, mogao sigurno stići do prvog ugibališta, odmarališta ili benzinske crpke. Treće, kakav je to teret i kakav je to vozač koji tegljačem kreće na dugi put, a da ga nije kvalitetno učvrstio, za što snosi isključivu odgovornost?!

Priča zaudara do neba i mnogo je izvjesnije da se zaustavio kako bi obavio nešto banalnije, što je degutantno spekulirati…

Kako mu nije palo na pamet da je zaustavna traka od vozne odijeljena punom linijom, a zna se što to u prometu znači. Preko nje se može proći i stati samo u krajnjoj nuždi, ako je zaustavljen promet zbog vozača koji vozi u suprotnom smjeru, ako u gužvi treba propustiti vozilo hitne pomoći, ako se vozilo pokvarilo ili je pozlilo vozaču. U razvijenim zemljama EU-a oštro se kažnjava zaustavljanje zbog ostanka bez goriva, jer je to posljedica neodgovornosti vozača, a i u slučaju kvara, ako vozilo nije bilo redovito servisirano.

Ovo nam je svakako pouka da odmah uvedemo dosljedno kažnjavanje nepotrebnog i neodgovornog zaustavljanja na zaustavnom traku autoceste, s najmanje 7500 kuna i najmanje šest mjeseci oduzimanja dozvole.

Kobre, a i klasične patrole, u tome mogu imati važnu ulogu, upravo zbog ovakvih opasnosti. I zbog toga autoceste trebamo čim prije premrežiti nadzornim kamerama, kako bi neodgovornog vozača kazna čekala na prvoj naplatnoj kućici te bi malo kome palo na pamet nepotrebno se zaustaviti. Bilo bi preporučljivo, na svakih deset kilometara, na hrvatskom i engleskom jeziku, staviti obavijest da se nepotrebno zaustavljanje na zaustavnom traku kažnjava.

A sada o procjeni stvarnih uzroka i dinamici nastanka stravične nesreće.

Vjerojatnost da je vozač prostranog Seata zaspao upravo dok se velikom brzinom približavao zaustavljenom tegljaču, i da je, kakvog li peha, vozilo tada slučajno usmjerio baš na zaustavni trak, izravno u stražnji dio tegljača, a ne izvan ceste, kao prošle subote vozač VW Transportera, ili u središnju barijeru, kao prekjučer vozač Peugeota 4008 (takve su putanje, kad vozač zaspi, logičnije), ili nastavi ravno voznom trakom…, otprilike je jedan prema milijun.

Puno je logičniji sljedeći scenarij:

1 - umoran vozač Seata, na granici klonulosti, u praskozorje, koje mu je otežavalo vidljivost i prosudbu, u daljini je na autocesti ugledao tegljač.

2 - u takvom stanju vozač prihvaća logične i rutinske zaključke, a to je da se tegljač pred njim kreće voznom trakom, normalnom brzinom.

3 - iz daljine je teško razlučiti položaj kamiona i njegovu brzinu te činjenicu kreće li se ili je zaustavljen, pogotovo ako mu se velikom brzinom približavate istom ili sličnom putanjom. Taj defekt ljudskog vida, dobro je poznat padobrancima. Kad iskoče s velike visine, dugo im se čini da lebde, odnosno da se ne približavaju zemlji, iako padaju velikom brzinom.

4 - dakle, kad se s velike daljine i velikom brzinom približava tegljaču, neovisno je li zaustavljen, kao jučer u Slavonskom Brodu, ili se kreće znatno sporije, kao u slučaju tragedije Toše Proeskog, koja se dogodila u listopadu 2007., nedaleko i sličnom dinamikom, vozaču se dugo čini kao da se tegljač uopće ne približava.

5 - kad padobranac primijeti da mu se zemlja počela naglo približavati, može biti već prekasno, ako prethodno nije otvorio padobran. Kad vozač uoči da mu se tegljač počeo naglo približavati, također može biti već prekasno za reakciju, pogotovo ako je umoran.To je vjerojatno bilo u slučaju nesreće Toše Proeskog, a i zlosretnog vozača Seata.

6 - onako umornom, napola zaspalom, tegljač mu je vjerojatno bio orijentir, odnosno ciljnik vožnje po desnoj voznoj traci (što je bilo logično) te ga je planirao obići propisano, kad dođe na potrebnu udaljenost. Zbog toga je vrlo moguće da ga je, kao što svjetiljka privlači leptire i ubija ih, privukao na sebe, odnosno zaustavni trak, izravno u smrt.

7 - kad je onako umoran, napola zaspao, uočio da mu se tegljač počeo munjevito približavati, bilo je prekasno za bilo kakvu reakciju. Da tamo nije bilo tegljača, vjerojatno ne bi ni skrenuo na zaustavni trak.

8 - Ne ponovilo se…

dr. Željko Marušić
19. kolovoza 2009.

Image

Image
Slike: Jutarnji list

Image

Zadnja Promjena ( Petak, 28 Kolovoz 2009 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL