Auto Portal - LANCIA STRATOS HF SLAVI 40. ROĐENDAN
LANCIA STRATOS HF SLAVI 40. ROĐENDAN PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Petak, 07 Svibanj 2010

Image
Lancia Stratos HF Grupa 4

Rally automobil Lancia Stratos HF u svijetu dobri poznavaoci automobila znaju pod jednostavnim imenom Lancia Stratos, a kratica HF dolazi od prvih slova riječi pojma ‘High Fidelity’. Stratos je izuzetan rally automobil koji je svoje najbolje godine imao u 70-tim i ranim 80-tim godinama prošlog stoljeća. Slobodno se može reći da je Lancia Stratos pokrenuo potpuno novu eru u svjetskom rallyju, jer bio je to prvi automobil koji je od crteža pa do zadnjeg proračuna izrađen samo za utrke, a morao je biti proizveden kao serijski cestovni automobil zbog pravila trkače homologacije u najmanje 400 primjeraka.

Image
Lancia Stratos Rally verzija (1972.)

Bertone je doslovce zaprepastio javnost kada je 1970. godine na salonu automobila u Torinu premijerno predstavio prototipni automobil Lancia Stratos Zero. Nuccio Bertone je u biti isprva ovaj prototip automobila namjeravao nazvati 'Stratoline', zbog njegovog klinastog opakog oblika koji je u to vrijeme podsjećao na dizajn svemirskih brodova. Automobil Lancia Stratos HF, još uvijek kao prototip (šasija 1240), predstavljen je na Salonu automobila u Torinu 1971. godine, a u odnosu na godinu dana prije predstavljen futuristički prototip sve je iznova konstruirano, premda je osnovni cilj bio isti, a vozilo je i definitivno dobilo ime Stratos i kao takvo upisalo se u povijest svjetskog rally sporta.

Image
Lancia Stratos Rally verzija (1972.)

Prikazan Stratos pokazao je da se za to vrijeme radilo o potpuno nekonvencionalnom automobilu, osim činjenice da su se kotači okretali. Lancia je Stratos prvenstveno konstruirala i proizvela s osnovnom namjenom nastupa u Svjetskom rally prvenstvu. Zbog toga je automobil od početka tako konstruiran da u potpunosti ispunjava pravila natjecanja u tadašnjoj svjetskoj rally Grupi 4. Ovaj dvosjed imao 'sportsku' konstruiranu šasiju niskog težišta i male težine (monocoque) konstruirana specijalno za Stratos. Prototip je pokretao centralno ugrađen motor koji se prije toga ugrađivao u automobil Lancia Fulvia 1,6., motor iz automobila Lancia Beta i Ferrari Dino V6 motor. Tako je na osnovu prototipa u nekoliko mjeseci napravljena serijska verzija koja je u konstrukciji bila u potpunosti podređena u nastupu na svjetskom rallyju Grupe 4.

Image
Lancia Stratos HF Grupa 4 u bojama zrakoplovne kompanije Alitalia koju je koristila tvornička momčad Lancije

Serijska verzija ugledala je svjetlo dana. Lancia je ubrzano radila na novom snažnom motoru za Stratos. No, do 1972. godine nije se desilo ništa spektakularno. Lancia je i dalje radila na novom natjecateljskom motoru za ovaj automobil. Bertone nije mogao čekati pa je u Stratosa ugurao Ferrarijev motor iz legendarnog modela 'Dino'. Premda je u Lanciji ugradnja Ferrarijevog motora dočekana s podvojenim mišljenjima, presudio je trkači inženjer Cesare Fiorio koji je bio na strani Bertonea, pa je projekt i zaživio. Tako je i krenula serijska proizvodnja od minimalno 400 komada koliko je zahtijevalo pravilo homologacije za rally natjecanje Grupe 4, što je i postignuto tek u listopadu 1974. godine.

Image

Atmosferski Ferrari V6 motor obujma 2148 ccm s kutom od 65 stupnjeva između redova cilindara uz 4 ventila po cilindru i uz pomoć tri Weber 48 IDF rasplinjača razvijao je najveću snagu 280 KS pri 7800 o/min i najveći okretni moment 275 Nm pri 6000 o/min. Vozilo spremno za vožnju bilo je teško samo 880 kg, pa je omjer snage i mase bio 0,32 KS/kg. Snaga se na stražnje kotače prenosila uz pomoću ZF ručnog mjenjača. Karoserija je bila napravljena iz stakloplastike, ukupne dužine 3710 mm, širine 1810 i visine od samo 1100 mm te međuosovinskog razmaka 2180 mm. Za ubrzanje do stotke Stratos opremljen Ferrarijevim motorom trebao je 4,9 sekundi. Stratos sa Ferrarijevim motorom proizveden je u razdoblju od 1974. do 1978. godine u otprilike 50 komada.

Image

Natjecateljska verzija Lancia Stratos HF imala je centralno smješten motor najveće snage 280 KS, a kod verzije opremljene jednim KKK turbo punjačem snaga se penjala do čak 560 KS. Ova najsnažnija verzija mogla se natjecati samo u Grupi 5, ali turbo verzija se pokazala puno nepouzdanijom od atmosferske. Cestovnu verziju ‘za svaki dan’ pokretao je 2,4-litreni V6 motor s tri ventila po cilindru i najveće snage 190 KS. Civilni Sratos s mjesta do 100 km/h ubrzavao je za 6,8 sekundi, te je mogao potegnuti do najveće brzine 248 km/h.

Image
'Civilna' cestovna verzija Lancia Stratos Stradale

U nekoliko narednih godina dominacija Stratosa u rallyju bila je blago reći dominantna. Stratos je osvojio 17 pobjeda u svjetskom rally prvenstvu i više od 50 pobjeda u europskom rallyju. Stratos je osvojio svjetsko rally prvenstvo 1974., 1975. i 1976. godine, a za upravljačem su sjedili vozači Sandro Munari i Björn Waldegård. Posebno mjesto zauzimaju četiri pobjede u pet godina (1975.-1979.) na legendarnom rallyju Monte Carlo, s tim da su dvije pobjede postignute s Lancia Stratos HF prepravljenom u Grupu 5 s turbo motorom. Na kraju svoje rally karijere Lancia Stratos bila je zamijenjena s modelom Fiat 131 Mirafiori, koju je Fiat gurao u rally iz marketinških razloga, tako da je zadnjih godina Stratos na svjetskom rally prvenstvu nastupao u sklopu privatnih momčadi. Bez pomoći Fiata i promjenom rally pravilnika te ograničene snage motora, kraj karijere Stratosa bio je neminovan.

Image
Ukupno je bilo proizvedeno samo 492 primjeraka ovog automobila, pa je izuzetno rijedak na cesti

Kao dva kurioziteta naveli bismo i zanimljiv podatak da se automobil Lancia Stratos 1988. godine našao u filmu Moonwalker preminulog Michael Jacksona, a korišten je i u muzičkom video spotu 'Smooth Criminal'. S obzirom na mali broj proizvedenih primjeraka Lancije Stratos (samo 492 komada) ovaj automobil je izuzetno rijedak na cesti, pa je rado viđen gost svakog automobilskog kolekcionara. Chris Hrabalek, savjetnik za automobilski dizajn, osoba je koja u svijetu ima u vlasništvu najveći broj automobila Lancia Stratos. U njegovoj garaži su čak 11 primjeraka Stratosa, a kolekcija uključuje i rijetke primjerke kao što je fluorescentno crveni Stratos tvornički prototip iz 1971. godine i Lancia Stratos Safari Rally Car iz 1977. godine. Cestovna verzija Lancije Stratos prije 40 godina koštala je oko 15.000 tadašnjih njemačkih maraka (DEM), a vrijednost ovog rijetkog automobila danas je oko 100.000 eura.

Davor Kindy

Pogledajte video o rally verziji automobila LANCIA STRATOS HF

Još fotografija...

Image
Lancia Stratos HF Grupa 4

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Zadnja Promjena ( Četvrtak, 06 Svibanj 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL