Auto Portal - 30 GODINA AUDI QUATTRO POGONA (2.)
30 GODINA AUDI QUATTRO POGONA (2.) PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Srijeda, 10 Oľujak 2010

Image

Ideja o automobilu za rally natjecanja je u Audiju nastala davno, kao koncept produkcijskog quattro modela, te je počela dobivati oblik početkom 1977. godine. Ovaj proizvođač iz Ingolstadta je napravio svoje prve korake do slave u Svjetskom rally prvenstvu s modelom Audi 80 s prednjim pogonom; diplomatskim su umijećem uspjeli uvjeriti glavno upravljačko tijelo ovog natjecanja da prihvati pogon na sve kotače. Prvi quattro natjecateljski automobili su isprobani kao prototipovi 1980. godine. Iste godine, model VW Iltis, koji je razvijen i vožen pod okriljem kompanije Audi, je osvojio Paris-Dakar Rally, i to s pogonom na sve kotače. Prvih nekoliko dana 1981. godini Audi se kao vihor sručio na scenu Svjetskog rally prvenstva, koje je u tim vremenima još uvijek bilo skromno natjecanje. Model quattro, u to vrijeme s 310 KS snažnim motorom, je imao svoj debi na Austrijskom Jänner reliju, koji se nije bodovao za Svjetsko prvenstvo. Lokalni heroj Franz Wittmann je pobijedio u prvom pokušaju, s razlikom od više od 20 minuta do vozača na drugoj poziciji.

Image
Audi Sport Quattro S1- ovaj model je zapamćen kao pravi kolos u povijesti reli natjecanja. Aluminijski pet cilindrični turbo motor je 476 KS i 480 Nm okretnog momenta

U svoj debiju u Svjetskom prvenstvu, na reliju Monte Carlo, model quattro je ponovo demonstrirao svoju superiornost. Na snijegu – idealnim uvjetima za ovaj automobil – Hannu Mikkola je osvojio prvih šest specijalnih etapa, da bi ga zaustavila nezgoda. Nakon toga, u Švedskom reliju, Finac je osvojio svoju prvu pobjedu. Francuska vozačica Michéle Mouton je postala prva žena koja je osvojila etapu Svjetskog prvenstva u San Remu, a Mikkola je ponovo bio pobjednik u RAC reliju. Na kraju prve natjecateljske godine ovog Audijevog modela, završio je na trećem mjestu u poretku vozača. Do početka 1982. godine, model quattro je skoro bio nepobjediv bilo gdje u svijetu; Audi je podigao ljestvicu sa 7 pobjeda i osvojio je prvo mjesto u poretku proizvođača. Mouton je pobijedila u Portugalu, Grčkoj i Brazilu; samo kvar u predzadnjoj etapi u reliju Obale Bjelokosti ju je koštala vozačke titule. Međutim, Hannu Mikkola je to ispravio u 1983. godini nakon što je pobijedio u Finskoj, Švedskoj, Argentini i Portugalu.

Image
Audi Sport Quattro S1- turbo motor je u stvarnosti imao snagu veću od 500 KS i na oko 8000 o./min

I slijedeća godina je započela s pobjedom. Novo angažirani dvostruki Svjetski prvak, Walter Röhrl je osvojio reli Monte Carlo, ispred svojih timskih kolega Stiga Blomqvista (Švedska) i Hannua Mikkole. Na cilju, suvozač Christian Geistdörfer je čestitao svom kolegi sa izjavom: 'Shvaćaš li da nikada u svom životu nisi vozio ovako brzo?' Na kraju sezone Audi je ponovo dominirao poretkom proizvođača sa 7 pobjeda, od kojih je pet osvojio Blomqvist, te za malo istisnuo Mikkolu i postao svjetski prvak. Ali 1984. godina je također bila godina u kojoj je reli natjecanje krenulo u novom smjeru. Konkurenti su iskoristili u to vrijeme vrlo liberalne propise u Grupi B kako bi ušli automobili s motorima srednje snage koji su bili specijalni komadi strojeva s vrlo malo sličnosti s produkcijskim modelima. I ekipa iz Ingolstadta je također razmišljala o prebacivanju na takav koncept i stvoren je prototip. Međutim, na kraju je ovaj projekt napušten i zadržan je uzdužno ugrađen prednji motor.

Image
Audi Sport Quattro S1- bio je težak 1.090 kg, a ubrzavao je od 0 do 100 km/h za 3,1 sekunde, a do 200 km/h za 11,8 sekundi

Audijevo novo oružje je bio model Sport quattro s međuosovinskim razmakom od samo 2.224 milimetra – pokušaj da automobil bude lakši i boljih manevarskih sposobnosti, tako da ga se drastično skrati za 300 milimetara. Ova 'kratka inačica' je korištena od svibnja, zajedno sa starom inačicom, ali je trebalo proći neko vrijeme da dobije zamah. Blomqvist je trebao pričekati na prvu pobjedu do predzadnje etape u Obali Bjelokosti. Audi je trebao povećati napetost. Datum 1. srpnja 1985. je bio dan homologacije završne faze njegove evolucije, model S1. Ovaj model je zapamćen kao pravi kolos u povijesti reli natjecanja, zbog njegovog ekstremnog karaktera. Aluminijski pet cilindrični motor je službeno razvijao 350 kW (476 KS) i 480 Nm okretnog momenta; uz sustav kruženja usisnog zraka koji je stalno opskrbljivao turbo motor, stvarna brojka se vjerojatno kretala preko 370 kW (preko 500 KS), na oko 8000 o/min. U srednjem prijenosnom odnosu, ovaj 1.090 kilograma težak S1 je ubrzavao od 0 do 100 km/h za 3,1 sekundu, a do 200 km/h za 11,8 sekundi. Kada je vozač maknuo stopalo s papučice gasa, iz ispuha su izlazili metar dugački plameni jezici. 'Kao da si zajašio metak', izjavio je Walter Röhrl, 'kao eksplozija. Sve se događa tako nevjerojatno brzo da nemaš vremena za razmišljanje.'

Image
Audi Sport Quattro S1 sa 600 KS snažnim motorom omogućio je Walteru Röhrlu 1987. godine da se uspne kroz 156 zavoja do vrha Pikes Peaka u Coloradu, SAD u rekordnom vremenu

Postojalo je nekoliko blokada diferencijala koje se moglo odabrati za quattro pogonski sklop – više-lamelna, Torsen i konvencionalna. U zadnjoj utrci sezone, britanskom RAC reliju, Walter Röhrl je koristio mjenjač s dvostrukom spojkom koja se aktivirala pneumatskim putem uz pomoć dugačke poluge – prethodnik današnjeg S tronic mjenjača. Šasija se sastojala od cjevastog okvira, pokrivenog pločama od plastike i čelika; kako bi se optimizirala raspodjela mase, hladnjak, ventilator, akumulator i alternator su ugrađeni straga. Ogromni otvori su usisavali zrak na ravnim, brzim dijelovima, a kočnice su se mogle hladiti prskajućom vodom. Na kraju, Walter Röhrl je opisao ovaj model na sljedeći način: 'Vožnja modela quattro s teškim motorom sprijeda u zavoj je bilo kao zamahivanje maljem. S druge strane tu je bilo to neopisivo držanje ceste, i ja sam uvijek bio njime fasciniran. Pogon na sve kotače – to je za mene bilo vrhunsko iskustvo.'

Image
Prvi mjenjač s dvostrukom spojkom – visoka tehnologija u modelu S1

Ali slavni dani Grupe B su već bili odbrojeni; tehnički i organizacijski iscrpljujuća trka za prevlast je zauvijek promijenila svijet relija. Na uskim cestama uzduž zavojitih litica, preko glatkog leda, teškog kamenja i nauljenog asfalta, poznati fizički oblici su počeli mijenjati oblik; do tada poznati zavoji su postali uski i opasni. A obožavatelji u Južnoj Europi, uhvaćeni u histeričnoj euforiji, su učinili da stvari postanu još opasnije. Kao matadori koji se suočavaju s bikovima, stajali bi uzduž staze i čekali zadnji trenutak da skoče u stranu. Završni udarac grupi B je došao početkom 1986. kada su tri gledatelja i dva sudionika poginula u nesreći u utrci Svjetskog prvenstva u Portugalu i Korzici. Audi, koji je u ionako sve manje sudjelovao u natjecanju, se iz njega potpuno povukao. Novi automobil sa središnje smještenim motorom razvijen za planiranu Grupu S nikada nije ušao u natjecanje; svjetska federacija FISA se odlučila za prebacivanje na propise Grupe A, koja je uključivala modele blizu komercijalne proizvodnje. Audi je 1987. još uvijek sudjelovao u nekoliko relija i Mikkola je osvojio Safari reli ispred Röhrla u obiteljskoj limuzini, modelu Audi 200.

Image
Audi Rally Quattro A2 (Grupa B) iz 1984. godine

Ipak, 1987. godine, S1 je sa svojim 440 kW (oko 600 KS) snažnim motorom pomogao Walteru Röhrlu da se brzo uspne kroz 156 zavoja do vrha Pikes Peaka u Coloradu, SAD, do nadmorske visine od 4.301 metra. On je uspio svoj trkaći automobil, opremljen ogromnim spojlerom za povećanje potiska, četiri puta ubaciti u šestu brzinu uzduž 19,99 kilometara pjeskovite i šljunkom posute staze, a najveća postignuta brzina bila je 196 km/h. Uz pobjede Michéle Mouton i Bobbya Unsera, to je značilo tri pobjede u nizu za Audi u Američkom najpoznatijem usponu, 'Race of the Clouds'. Röhrlovo vrijeme od 10:47.85 min je bilo više od 21 sekunde kraće od Unserovog rekorda od prethodne godine.(nastavlja se)

(dvk)

Zadnja Promjena ( Utorak, 09 Oľujak 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL