Auto Portal - 30 GODINA AUDI QUATTRO POGONA (4.)
30 GODINA AUDI QUATTRO POGONA (4.) PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Petak, 12 Oľujak 2010

Image

Tragovi guma u snijegu koje mudro promatra stariji Eskim, koji se tada okreće svom unuku i kaže: 'Audi – quattro'. Snijegom pokrivena skijaška skakaonica kojom se uspinje Audi 100 CS quattro bez vanjske pomoći – u 30 godišnjoj povijesti quattro pogona, Audi je napravio cijeli niz TV reklama koje su isticale mistiku quattro pogona i emocije koje pobuđuje. Neke od tih reklama su postale pravi klasici. Ideja o reklami na skijaškoj skakaonici je dobila oblik 1986. godine. U testovima na Tirolskom ledenjaku Audi 100 quattro je savladao uspon od 39 stupnjeva – tako da je skakaonica u Finskom skijalištu Kaipola, 300 kilometara sjeverno od Helsinkija, bila nešto blaža sa 37,5 stupnjeva, ali još uvijek više od 80 posto. Kran je podigao automobil na završetak skakaonice, gdje je bio učvršćen na tri različita načina – skrivenim čeličnim kabelom, kočionim uređajem ispod prednjeg kraja, te mrežom na završetku skakaonice.

Image

Profesionalni reli vozač Harald Demuth, koji je prije vozio quattro model u natjecanjima, je trebao ovaj kočioni uređaj samo da ga zadrži na vrhu. On je bez napora odvezao Audi 100 CS quattro bez vanjske pomoći do 78 metarskog vrha skakaonice – skoro naslijepo, jer je nos automobila bio strmo usmjeren u nebo. Ova reklama se smatra kao jedan od najboljih trenutaka u Audijevom oglašavanju, te se o njoj priča i danas; Audi je snimio novu inačicu početkom 2005. s modelom A6 4.2 quattro, za koju je konstrukcijski tim specijalno renovirao Kaipola skakaonicu koja je zadnji put bila korištena 1994. godine. Tipično za ovu marku, ukupna strategija oglašavanja je bila i još uvijek je fokusirana na proizvode. Jednostavno ljudi ne sumnjaju u njihov kredibilitet, jer zahvaljujući njihovom uspjehu u motor sportu, quattro modeli su imali veći utjecaj na Audijevu marku od bilo koje skupe reklamne kampanje. Quattro inačice se izvana skoro ne razlikuju od njihovih srodnika s pogonom na prednje kotače. Oni ne čine periferne članove obitelji, nego su pokretačka snaga ove jako tehnički potkovane marke i njen integralni dio. Izraz quattro znači više od samog držanja ceste – on predstavlja emocije, sigurnost vožnje i sportske karakteristike, on označava inženjersku stručnost i dinamički duh.

Image

Poznat po svojoj ekskluzivnosti, ovaj specijalni Audijev stil života je također zaštitni znak ponude modela tvrtke quattro GmbH, koja je osnovana u Neckarsulmu 1983. Ova Audijeva podružnica proizvodi automobile od 1996. Quattro GmbH trenutno zapošljava preko 700 osoba, te provodi vlastite razvojne i proizvodne programe, npr. za R8 super sportski automobil i Q7 V12 TDI SUV visokih performansi. Drugi instrument kojim se Audi koristi kako bi pothranjivao fascinaciju s quattro modelima su spektakularne dizajnerske studije. U jesen 1991. ova marka je odmah jedan za drugim na Frankfurtskom i Tokijskom salonu automobila, predstavila dva sportska automobila sa središnje smještenim motorima i sa stalnim pogonom na sve kotače – quattro Spyder i Avus quattro. Ljudi se još uvijek sjećaju velike studije, s karoserijskom od poliranih aluminijskih ploča i W12 motorom.

Image

U 2000. godini slijedila je druga dramatična studija – 'Rosemeyer' je bila počast Grand Prix trkaćim automobilima koje je proizvodila tvrtka Auto Union 1930-ih. Prototipovi koji su bili u središtu pozornosti 1995. godine bili su bliže realnosti svakodnevne vožnje: model TT quattro, u Coupé i Roadster inačicama, se nisu puno razlikovali od produkcijskih modela. U 2001. godini konceptni automobili sa stalnim pogonom na sve kotače Pikes Peak, Nuvolari i Le Mans quattro su utrli put kasnijim modelima Q7, A5 i R8. Zadnjih godina, primarna uloga Audijevih studija je bilo prikazivanje novih smjerova u tehnologiji pogonskih sklopova. E-tron, jedna od zvijezda Frankfurtskog salona automobila 2009. je brzi sportski automobil samo s električkim pogonom. Njegova snaga od 230 kW (313 KS) se koristi za pokretanje sva četiri kotača – na tipični Audijev način. 30 godina nakon početka proizvodnje, quattro ideja je dinamičnija i emotivnija nego ikada. Tijekom 30 godina od debija prvog quattro modela, Audi je postepeno povećavao svoje tehnološko vodstvo u polju pogona na sve kotače. Inženjeri iz Ingolstadta ne žele ostati sjediti na lovorikama. Na Ženevskom salonu automobila kompanija je predstavila novu fazu evolucije – quattro pogon sa središnjim diferencijalom sa krunskim zupčanicima i kontrolom momenta. Ova tehnologija, koja je još efikasnija, preciznija i s većim performansama nego prethodni koncept, doživjela je debi u novom Audi RS 5 coupéu visokih performansi.

Image

Samoblokirajući središnji diferencijal quattro pogonskog sustava, postavljen odmah na izlazu iz mjenjača, ima zadatak distribucije momenta između dvije osovine u definiranim omjerima. Ako jedan kotač na osovini počne proklizavati – na primjer na skliskoj površini – ovaj diferencijal trenutno prebacuje većinu pogonske snage na osovinu koja ima bolji kontakt sa cestom. Ovaj novi središnji diferencijal iz Audija slijedi inovativni princip. Mjenjač pokreće njegovo cilindrično kućište. Unutra se nalaze dva rotirajuća krunska zupčanika, koji prema svom nazivu imaju zupce u obliku krune. Ovaj novi sklop zupčanika se naziva Evolvere. Stražnji krunski zupčanik pokreće stražnju osovinu, a prednji kutnu beveloidnu osovinu koja pokreće diferencijal prednje osovine. Krunske zupčanike pokreću četiri ravna kompenzirajuća zupčanika postavljena međusobno pod kutom od 90 stupnjeva. Oni su ugrađeni na osovine koje su učvršćene na kućište. To omogućuje ujednačavanje brzina između prednjih i stražnjih osovina, na primjer pri skretanju.

Image
40:60 – osnovna podjela okretnog momenta između prednje i stražnje osovine

Kada se prednja i stražnje osovina okreću točno jednakom brzinom, dva krunska zupčanika se okreću jednakom brzinom kao kućište diferencijala. Ali, zbog specijalne konstrukcije zubaca, oni imaju različiti broj zubi i dodirnih točaka pri različitim promjerima. Efekti poluge su stoga nejednaki. Uz osnovnu podjelu okretnog momenta, 60 posto momenta motora se prebacuje na diferencijal stražnje osovine, a 40 posto na prednje. To omogućuje vrlo dobro držanje i dinamiku vožnje. Kada se pogonski momenti dovedu preko sklopa kompenzirajućih zupčanika, unutar diferencijala se generiraju aksijalne sile. One prisiljavaju oba krunska zupčanika da se kreću prema van. Ova aksijalna sila se koristi za pritiskanje skupine lamela koje se nalaze iza krunskih zupčanika. Rezultirajući blokirajući moment raspodjeljuje momente između krunskih zupčanika. Na primjer, ako prednji kotači modela RS 5 naiđu na snijeg, brzina prednje osovine će se trenutno povećati. To proizvede razliku u brzini između dva krunska zupčanika i kućišta. Samo-blokirajući efekt u krunskom zupčaniku središnjeg diferencijala odmah preusmjerava pogonski moment na onu osovinu koja ima bolji kontakt s podlogom. Do 85 posto pogonskog momenta dolazi do stražnjih kotača. U suprotnom scenariju – ako stražnja osovina modela RS 5 izgubi kontakt – moment se prenosi na prednju osovinu; u tom slučaju do 70 posto momenta se prebacuje na prednje kotače.

Image

S ovim širokim rasponom raspodjele momenta, ovaj novo razvijeni središnji diferencijal s krunskim zupčanicima nadilazi svoje prethodnike – držanje postaje još bolje zahvaljujući povećanom efektu blokiranja. Sile i momenti se stalno raspodjeljuju bez ikakvog kašnjenja, te u potpunosti bez prekida. Vozač može lako svladati svaku situaciju. Nije potrebna nikakva kontrolna elektronika ili elektromagnetska ili hidraulička aktivacija. Ovaj čisto mehanički princip rada maksimalizira efikasnost i odziv bez kašnjenja. Druge jake strane središnjeg diferencijala s krunskim zupčanicima su njegove kompaktne dimenzije i mala masa – sa 4,8 kilograma, on je lakši za 2,1 kilograma. Nakon debija u modelu RS 5, uskoro će biti dostupan i u drugim modelima. Ovaj 'Napredak kroz tehniku' impresivno demonstrira stalni napredak quattro tehnologije pogona. On također povećava Audijevu prednost u odnosu na konkurente.

Image

Audi kombinira središnji diferencijal s krunskim zupčanicima u modelu RS 5 – i u drugim modelima u koje će se ugrađivati – s inteligentnim softverskim rješenjem, usmjeravanjem momenta. Na sva četiri kotača djeluje evolucijski oblik ESP sustava s elektronskom blokadom diferencijala, koji se već standardno ugrađuje u mnoge modele s pogonom na prednje kotače. Novi sustav omogućuje da skretanje bude još preciznije i brže. Analizirajući vozačke pokrete upravljača i željenu razinu ubrzanja, kontrolna jedinica izračunava optimalnu raspodjelu pogonske snage između četiri kotača u svakoj specifičnoj situaciji. Po potrebi malo koči kotače s unutrašnje strane zavoja – potrebna je samo malo pritiskanje disk pločica uz minimalni pritisak. Ova pomoć je konstantna i direktna, kako bi automobil brže prolazio kroz zavoje. Raspon neutralnog ponašanja i upravljanja postaje uočljivo širi, a efekt podupravljanja prilikom skretanja i ubrzavanja je smanjen. ESP se aktivira kasnije, te se aktivira u blažem obliku. Konstantan, uvijek precizan način rada ovog novog središnjeg diferencijala s krunskim zupčanicima omogućuje brže, preciznije usmjeravanje okretnog momenta. Radi postizanja veće poprečne dinamike i većeg užitka u vožnji, quattro pogon se može dodatno unaprijediti sa sportskim diferencijalom koji aktivno raspodjeljuje snagu između pojedinih stražnjih kotača. Kada je sportski diferencijal aktivan, usmjeravanje momenta radi samo na prednjoj osovini. (kraj)

(dvk)

Zadnja Promjena ( Srijeda, 10 Oľujak 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL