Auto Portal - OPOZIVI U SERVIS I GREŠKE CIJENA SU NAPRETKA
OPOZIVI U SERVIS I GREŠKE CIJENA SU NAPRETKA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Nedjelja, 09 Svibanj 2010
Image
Sve naprednija i kompliciranija tehnologija u automobilu ima svoju tamniju stranu: sve su češći opozivi u čemu prednjače ugledne tvrtke, koje najviše uvode nove tehnologije. Zbog toga mudriji kupci izbjegavaju potpuno nove modele te ih kupuju u drugoj tržišnoj godini, kad prebole 'dječje bolesti'

Kad smo već pomislili da se nakon milijunskih opoziva Toyote, zbog zaglavljivanja papučice gasa, i povlačenja gotovo 900.000 Hondi, zbog problema sa zračnim jastucima i rizika zapaljenja, stanje smirilo, na red je došao i Nissan. Tvrtka neokaljane reputacije povlači u servise 539.886 automobila, zbog problema s kočnicama! Tko je sljedeći i koliko su sigurni automobili koje vozimo? Jer, ako se to događa s japanskim markama, koje su godinama bile uzor zbog malog broja kvarova, što je s ostalim autima? Je su li vremena solidnih automobila prošlost i je li sve otišlo dođavola, zbog nesmiljene borbe za profit, prestiž, a sada i za golo preživljavanje na tržištu? Koliko su uopće sigurni automobili koje vozimo? Odmah da zaključimo: razloga za paniku i brigu nema. Posebice ako automobile redovito održavamo. Sve ono što je izvan konteksta, odnosno programa redovitog održavanja automobilske tvrtke rješavaju preventivno, kroz programe povlačenja vozila u servise. Mnogi ne znaju da je u protekla dva desetljeća opozvano više od pedeset milijuna novih automobila, i to je pokazatelj da automobilska industrija sustavno i temeljito rješava probleme koji se javljaju. Premda se ta praksa uvela pod pritiskom javnosti, a prvenstveno medija, te zbog straha od mogućih odšteta (posebice u SAD-u) to je za vlasnike automobila korisno. Naime, tako mogu biti sigurni da su automobili potpuno ispravni i do kraja ispitani.

Image

Japanska vozila koja su sada na tapetu ni približno nisu najproblematičnija, ni kad su opozivi u pitanju, ni kvaliteta i pouzdanost. A zasigurno nije slučajno što su sve afere krenule iz SAD-a i da su napadnute japanske marke, koje su do nogu porazile američke, na njihovom terenu. Nije slučajno što se medijska mašinerija najsurovije obrušila na Toyotu, koja je krajem 2006. s trona skinula General Motors, nakon šest desetljeća dominacije, te postala vodeća tvrtka po broju proizvedenih automobila. Nije čudno ni što je (zasad) pošteđena Mazda, premda je ta tvrtka najmanje disperzirala proizvodnju izvan Japana i najbolje kontrolira kvalitetu. Suvlasnik Mazde je američki Ford. U protekla dva desetljeća opozvano je više od 50 milijuna automobila. Praksa opoziva počela je u SAD-u, nakon katastrofalnih problema s Chevrolet Corvairom 60-ih i Ford Pinta, a uvjerljivo najviše opoziva odnosi se na američke tvrtke. No, mnogi i dalje misle da su auti nekad bili pouzdaniji nego danas, a situacija je potpuno drukčija. Dugotrajni testovi u specijaliziranim su se 60-ih radili na 30.000 km, 70-ih na 50.000 km, a od 80-ih na 100.000, a ponekad i duže. I dok je prije svakom trećem autu u prosjeku potpuno otkazao motor prije kraja testa, danas je to, na znatno dužoj etapi rijetkost, a nerijetko auto dugotrajno maltretiranje prođe uz izmjenu osnovnih stvari.

Image

Bit je u činjenici da su danas automobili deseterostruko složeniji (doslovce nego prije 30 godina. Tada nisu mogli otkazati senzori, kakvih novi auti imaju desetke, niti zračni jastuci, električni podizači stakala, upravljačka elektronika, common-rail, visokotlačne brizgalice, turbopunjač, ABS, ESP... Toga svega u starim autima nije bilo, a čega nema, ne može se ni pokvariti. Prošla su vremena kad se automobil mogao servisirati i popraviti s kutijom alata. Danas su automobili nabijeni elektronikom i najsuvremenijom tehnologijom, te vozač praktički jedino može sam promijeniti ulje. Čak i to postaje sve teže, jer za izmjenu filtra ulja (koji se mijenja u kompletu) često trebaju posebne naprave. Četveroventilska tehnologija postala je standard, multipoint ubrizgavanje također. Direktno ubrizgavanje i turbinsko prednabijanje potpuno su prevladali dizelskim motorima, koji se krase oznakama TDI, HDI, CDI, TDCI, D-4D, M-Jet... Do prije dvadeset godina dizelaši su radili praktički bez struje, a danas su nabijeni elektroničkim čipovima. Benzinci slijede isti trend, što najbolje potvrđuje Volkswagen/Audijev benzinski motor s direktnim ubrizgavanjem TFSI. Elektronika se sve više uključuje i u aktivne sustave podvozja (odnedavno u skuplje verzije Opel Astre), a bez elektroničkih čipova ne može se zamisliti rad automatskih mjenjača nove generacije. Automobili su postali prepuni osjetljivih sklopova, broj vitalnih dijelova se utrostručio, a svi oni potencijalno su mjesto kvara.

Image

Dalo bi se zaključiti da elektronika više sudjeluje u kvarovima od mehanike, no situacija je drukčija - 60 posto problema odnosi ne na mehaniku, a 40 posto na elektroniku. Istraživanja i statistike su pokazale da opozivi ne smanjuju interes za određenu marku iako to potencijalni kupci, razumljivo, ne vole. Mnogi to tumače korektno, čitajući između redaka što time tvrtke žele poručiti. Opozivi su igra otvorenih karata, jer tvrtke otvoreno priznaju svoju pogrešku i potpuno je nadoknađuju. Tvrtke koje se oslanjaju na višestruko provjerenu, jednostavniju tehnologiju imaju znatno manje ili nemaju uopće opoziva. No to ne znači da su njihovi automobili uspješniji na tržištu. Naprotiv, takva je koncepcija za mnoge kao jelo bez soli... Ukratko, tko radi, taj i griješi. U razvoju novih tehnologija nikad se ne može sve do kraja ispitati, jer bi cijena razvoja dosegla astronomske iznose, a i reakcije na zahtjeve tržišta ne bi mogle biti brze i dovoljno učinkovite. Zadnji dio razvoja uvijek uključuje iskustva na tržištu, i moguće naknadne intervencije.

dr. Željko Marušić

Chevrolet Corvair: Nesiguran kod svih brzina
Američki spisatelj je 1965. izdao knjigu ‘Unsafe at Any Speed, koju je posvetio Chevroletu Corvairu, automobilu koji je kombinirao veličinu američke limuzine i pogonsku koncepciju Volkswagen Bube (motor straga s njihajućim vratilima. To se pokazalo tragičnom kombinacijom. Corvair je bio opasno nestabilan te je zabilježeno više od sto tragičnih nesreća. Još već je skandal nastao s Ford Pintom iz 70-ih. Zbog loše konstrukcije i smještaja dolazilo je do zapaljenja spremnika goriva, kod naleta vozila straga. Nakon desetak poginulih i tri velika sudska procesa u kojima je isplaćeno više od milijun (tadašnjih) dolara, što je realno najveća isplaćena odšteta u povijesti, u servise je povučeno pet milijuna vozila.

DESET NAJVEĆIH OPOZIVA
Ford: od 1999. do 2009. povučeno je 16 milijuna vozila zbog greške na prekidaču za isključivanja tempomata koje može dovesti do požara u automobilu. U ukupno 1102 nesreće poginulo je 17 osoba.
Ford: zbog greške na prekidaču paljenja nastajao je kratki spoj te je 1996. zabilježeno blizu tristo požara u kojima je poginulo 11 osoba. Opozvano je 8,7 milijuna vozila.
GM: u 63 nesreće tijekom ozlijeđeno je 18 osoba, zbog nekontroliranih ubrzanja zbog problema s nosačima motora. Opozvano je 1971. 6,7 milijuna vozila
GM: neispravan nosač stražnjeg ovjesa dovodio je do gubljenja kontrole nad vozilom te je 1981. opozvan 6,4 milijun vozila. U 27 nesreća ozlijeđene su 22 osobe
Toyota: zbog problema sa zaglavljivanjem papučice gasa zabilježeno je 815 nesreća i 19 poginulih. Tijekom 2009. i 2010. opozvano je 5,7 milijuna vozila
Ford: zbog neispravnih spojeva dovoda goriva nastalo je više od 200 požara s osam ozlijeđenih. Tijekom 1987. povučeno je 4,3 milijuna vozila
Ford: zbog neispravnog sigurnosnog pojasa, koji se u vožnji mogao odvezati u 1972. povučen je 4,1 milijun vozila. Nije bilo stradalih osoba
GM: uviše od sto slučajeva otpadanja stražnje stranice pickupa ozlijeđene su 134 osobe te je u 2004. povučeno 4,4 milijuna vozila
Honda: u osam nesreća zabilježeno je zaglavljivanje sigurnosnog pojasa te je 1995. povučeno 3,7 milijuna vozila
Volkswagen: blokiranje upravljačkog mehanizma izazvalo je 23 nesreće sa 12 ozlijeđenih. U drugoj polovici 1973. pozvano je 3,7 milijuna vozila

OSTALI VELIKI OPOZIVI U SERVIS:
FIAT
U ovlaštene servise pozvano je 12.000 modela Stilo, Ullyse i Scudo. Razlog: kočnice, upravljač i lampica zračnog jastuka
CITROËN
Prednje opruge bile su neispravne na 30.000 modela C2 i C3, a Xsara Picasso, C4 i C5 imali su problema sa sustavom common-rail
NISSAN
Gotovo 130.000 turbodizelskih modela Almera, Almera Tino, Primera i X-Trail moralo je neplanirano u servis, zbog problema sa senzorom tlaka turbine
RENAULT
Pad napona prisilio je 173.000 vlasnika Clija na odlazak u ovlaštene servise, a 20.000 Modusa imalo je problema sa stražnjim oprugama
PEUGEOT
Najproblematičniji model bio je popularni 307 - opozvano ih je gotovo 100.000, zbog problema sa servo upravljačem, ABS-om i elektronikom
VOLVO
Ukupno 350.000 modela S70, V70, C70 i S80 imalo je velikih problema s ubrizgavanjem goriva
TOYOTA
Ni prije aktualnih problema s papučicom gasa japanska marka nije bila bez grešaka - čak 1,3 milijuna modela Corolle i RAV4 imalo je neispravne prekidače svjetala

Zadnja Promjena ( Četvrtak, 06 Svibanj 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL