Auto Portal - MAZDINA BAŠTINA TEHNOLOŠKIH INOVACIJA
MAZDINA BAŠTINA TEHNOLOŠKIH INOVACIJA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Petak, 09 Srpanj 2010

Image
Mazda RX-8 H2 RE i Mazda Premacy H2 RE (2008. godina)

Mazda Motor Corporation ove godine slavi 90 godina postojanja radeći inventuru svega što je kompaniju činilo uspješnom u proteklih devet desetljeća, sagledavajući sve njene snažne strane i postignuća. Jedna od najvećih Mazdinih odlika svakako je inovativan duh, njena spremnost da isproba nove stvari i korporativni duh koji je godinama vodio do nekih revolucionarnih tehničkih rješenja.

Image
Mazda Cosmo Sport (1967. godina)

Sanjar nešto smisli, genij to usavrši
Ništa nije istinitije od ove izjave kada je riječ o Nijemcu Felixu Wankelu i Mazdinom Kenichi Yamamotu. Wankel, koji nije imao vozačku dozvolu ni fakultetsku naobrazbu, sanjao je kako će napraviti alternativni motor s ravnom komorom izgaranja i tankim diskom koji se okreće u sredini te komore. Yamamoto je bio toliko impresioniran s ovim konceptom motora da je Mazda 1961. kupila patent. No, prvi ‘Wankelov’ motor isporučen u Hiroshimu toliko je vibrirao da je ostrugao unutarnje stijenke rotacijske komore, a te su slabosti Yamamoto-San i njegovi inženjeri usavršili pomoću boljeg brtvljenja i podmazivanja. U svojoj prvoj serijskoj izvedbi (modelu Cosmo Sport iz 1967.) Mazdin motor s dva rotora imao je trohoidalna kućišta s trokutastim rotorima i ekscentričnim vratilom u sredini. Prostor između vrhova rotora i stijenki kućišta koristio se za usis, kompresiju, paljenje i ekspanziju te ispuh. Motor je bio vrlo kultiviran i rado se vrtio u visoke brojeve okretaja, jer je pritisak koji je proizvodio izravno prenosio na vratilo, odnosno, nije bilo potrebe da se pravocrtno gibanje uz pomoć polužja pretvara u kružno kao kod klipnog motora. Ova tehnika pogoni gotovo dva milijuna Mazdinih automobila, uključujući i Mazdu 787B koja je 1991. osvojila Le Mans, kao i današnji RENESIS rotacijski motor u modelu RX-8.

Image
Mazda RENESIS Hydrogen Rotary Engine

'Eureka' trenutak – vodik i rotacijski motor
Kada su Mazdini inženjeri 1990. prvi puta upotrijebili vodik kao gorivo u svom rotacijskom motoru, to je za njih zasigurno bilo ugodno iznenađenje. Naime, pri sagorijevanju vodika, Mazdina rotacijska tehnika ima nekoliko prednosti u odnosu na klipni motor. Smjesa vodika i zraka je homogenija jer je bogatija, a i usis duže traje. Nekontrolirano paljenje smjese također ne predstavlja problem, jer je kod rotacijskog motora usisna komora razdvojena od komore izgaranja, nema ni usisnih ili ispušnih ventila koji bi se zagrijavali. U posljednjih 20 godina Mazda je svoj rotacijski motor pogonjen vodikom dovela do komercijalne proizvodnje i on se u modelima RX-8 Hydrogen RE i Mazdi5 Hydrogen RE Hybrid trenutno može dobiti na leasing u Japanu i Europi.

Image
RENESIS rotacijski motor u modelu Mazda RX-8 (2003. godina)

Jednostavno i pametno - DISI benzinski motor + i-Stop
Mazdini inženjeri znali su da će, ako kod benzinskog motora uspiju u pravoj poziciji zaustaviti klipove u taktu kompresije i ekspanzije, moći ponovno pokrenuti motor paljenjem smjese u cilindru. No, da bi to uspjeli, gorivo se moralo ubrizgati izravno u cilindar. Tako je nastao Mazdin inovativni benzinac s izravnim ubrizgavanjem i i-Stop tehnikom – stop/start sustavom koji zaustavi motor dok vozilo miruje (čime štedi gorivo) i pozicionira klipove koristeći napredni kontrolni software motora. Kada vozač ponovno pritisne spojku, gorivo se ubrizgava izravno u ispravnu komoru i motor se ponovno pokreće za samo 0,35 sekundi, otprilike dva puta brže od uobičajenih sustava.

Image
Le Mans – 1991. godine nastupila su dva vozila 787Bs. Jedno vozilo osvojilo je utrku, a drugo vozilo završilo je kao šesto u ukupnom poretku

Revolucija materijala – Mazdin katalizator sa Single Nano-Tehnologijom i novi DPF
Plemeniti metali uklopljeni su na keramičku površinu katalizatora i reagiraju s ispušnim plinovima kako bi katalitičkom reakcijom iz njih uklonili otrovne sastojke. Na visokim temperaturama molekule plemenitih metala mogu se slijepiti, čime se smanjuje njihova mogućnost čišćenja ispušnih plinova. Kako bi se to spriječilo, moraju se upotrijebiti velike količine skupih plemenitih metala. Prije nekoliko godina Mazdini inženjeri koristili su single nano-tehnologiju kako bi uspješno uklopili individualne čestice plemenitih metala na keramičku bazu kako se čestice ne bi grupirale zajedno. Tako je za izradu Mazdinog novog katalizatora potrebno 70 posto manje plemenitih metala uz jednaki učinak. Za svoje dizelske motore Mazda je napravila filtar dizelskih čestica (DPF) keramičke strukture, koji molekulama kisika uklopljenim u njega omogućava oslobađanje pri izgaranju nakupljene čađe. Ovo povećava učinkovitost DPF-a, smanjuje potrošnju goriva i smanjuje učestalost procesa regeneracije filtra. I Single Nano katalizator i DPF nalaze se u programu aktualnih Mazdinih motora.

Image
Zahvati na smanjenju mase na automobilu Mazda2

Povratak osnovama – tehnike smanjenja težine
Mazdina ‘gram-strategija’ smanjenja težine automobila jedno je od najvećih Mazdinih postignuća upravo zbog svoje jednostavnosti – lakši automobil treba manje goriva. Kako bi smanjili težinu neke komponente, inženjeri su morali simulirati kako bi ta komponenta reagirala pod opterećenjima, pa je Mazda napravila novi kompjuterski software. Kako bi točkaste zavare i ostale zavarene spojeve postavili na nove pozicije karoserijske strukture, razvijeni su i potpuno novi alati. Čelik ultra visoke čvstoće za čvršću i lakšu karoseriju te elemente ovjesa, proizveden je uz pomoć naprednih tehnologija lijevanja. Inženjeri su čak primijenili i lakše neodimiumske magnete u zvučnicima. Vraćanjem na same osnove, Mazda je postala jedan od prvih proizvođača koji je predstavio novu generaciju automobila koji su svi redom lakši, čvršći, štedljiviji i čišći od svojih prethodnika.

Davor Kindy

Jeste li znali?
Prije nego što je počela proizvoditi automobile, Mazda je proizvodila plutene proizvode.

Image
Felix Wankel

Zadnja Promjena ( Četvrtak, 08 Srpanj 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL