Auto Portal - 25 GODINA BMW POGONA NA SVA ČETIRI KOTAČA
25 GODINA BMW POGONA NA SVA ČETIRI KOTAČA PDF Ispis E-mail
Autor: Davor Kindy   
Petak, 19 Studeni 2010

Image

Cesta stremi prema daljini, strmo se podižući. Srećom, inteligentan BMW sustav pogona na sva četiri kotača spreman je prenijeti potrebnu snagu prema tlu. Bavarski proizvođač automobila BMW poznat je po svom sportskom karakteru automobila s koncepcijom motor sprijeda, a pogon na stražnje kotače. No, danas su skoro u svim klasama sve popularniji automobili sa stalnim pogonom na sve kotače. BMW je na vrijeme predvidio u kojem će se smjeru kretati želje budućih kupaca u premium segmentu, pa je još prije 25 godina ponudi BMW automobile s pogonom na sve kotače, čiji udio u ukupnoj prodaji ove marke iz godine u godinu vrtoglavo raste. Tako je BMW nakon 25 godina od tržišnog predstavljanja svog prvog automobila s pogonom na sva četiri kotača, danas postao u svijetu najuspješniji proizvođač premium automobila, te zauzima vodeće mjesto na tržištu automobila s pogonom na sva četiri kotača. Dapače, jedan od četiri prodanih BMW automobila u svijetu danas je opremljen s ‘xDrive’ sustavom. Tome, kao i samom njegovom razvoju, neosporno je pridonio uspjeh BMW-ovih X modela.

Image
Osigurana trakcija, vrhunska dinamika: BMW xDrive uz novu kalibraciju i Dynamic Performance Control sustav

Istovremeno broj automobila ostalih BMW serija s pogonom na sva četiri kotača neprestano raste. BMW trenutačno nudi 45 modela kod kojih xDrive nudi varijabilnu raspodjelu snage između prednjih i stražnjih kotača. Ponuda tih modela proteže se sve od BMW X modela, preko BMW serije 3 i BMW serije 5, pa sve do obitelji luksuznih limuzina BMW serije 7. Godine 1985. prvi puta je predstavljen BMW serije 3 s pogonom na sva četiri kotača, kao proširena ponuda serije i alternativa standardnom BMW-ovom pogonu na stražnje kotače. Do sada je BMW koristio prijenos snage na obje osovine, ne samo kako bi optimizirao trakciju na nesigurnim površinama i kod teških vremenskih prilika, već i kako bi unaprijedio dinamiku performansi kod zavojite vožnje. Posljednja verzija xDrive sustava ovaj zadatak ispunjava učinkovitije nego ikada prije. Povezujući sustav pogona na sva četiri kotača s ugrađenim Chassis Management sustavom (ICM) omogućeno je prepoznavanje i vrednovanje svih situacija na cesti kako bi se na vrijeme mogle uključiti potrebne kontrole i pravilno intervenirati. To može obaviti sam xDrive sustav ili on u kombinaciji sa sustavom dinamičke kontrole stabilnosti (DSC) ili Performance Control sustavom. Snaga se brzo i iznimno točno raspoređuje tamo kamo je potrebna, osiguravajući tako osobine upravljanja koje vozač i očekuje od BMW-a, čak i kod izuzetno dinamičnih zavoja.

Image
Inovativan koncept vozila i xDrive sustav prijenosa snage na sva četiri kotača karakteristike su današnjih BMW automobila

Za razliku od drugih proizvođača koji sustav pogona na sva četiri kotača koriste samo kao nadomjestak za nedostatke trakcije koju pruža prednji pogon, BMW je uskladio svoj xDrive sustav tako da donosi upravljanje prepoznatljivo za pogon na stražnje kotače. Čak i kod normalnih situacija na cesti, BMW-ovi modeli s pogonom na sva četiri kotača i dalje lavovski dio pogona usmjeravaju na stražnje kotače, na isto mjesto gdje automobili ovog proizvođača sa samo jednom voznom osovinom pretvaraju snagu u optimalne dinamične performanse. To znači kako je prepoznatljivo BMW-ovo precizno upravljanje virtualno oslobođeno od pogonskih sila i kod modela s pogonom na sva četiri kotača. Zapravo, pogon na sva četiri kotača dodatno unaprjeđuje vožnju u zavojima. Kako bi se unaprijedilo precizno skretanje i visok stupanj stabilnosti, zadnje generacije xDrive sustava šalju više pogona na stražnju osovinu pri samom ulasku u zavoj. Time, za ovu marku prepoznatljivo zadovoljstvo u vožnji, doseže nove razine savršenstva.

Image
Stalan pogon na sva četiri kotača kod modela BMW 325iX predstavljen 1985. godine, usmjeravao je snagu na prednje i stražnje kotače pri stalnom omjeru 37:63 posto

Tehnologija pogona na sva četiri kotača iz BMW-a:snažan daljnji razvoj i dinamičan rast. Tijekom zadnjih 25 godina u BMW-u, pogon na sva četiri kotača se razvio od opcije prvotno određene samo za izabrane modele na pogon proširen na veliki izbor modela. U vrijeme kada je predstavljen u drugoj generaciji BMW-a serije 3, pogon na sva četiri kotača je bio dostupan samo u kombinaciji s 2,5 litrenim 6-cilindričnim rednim benzinskim motorom koji je razvijao najveću snagu 126 kW (175 KS). Danas se xDrive kod BMW serije 3 može pronaći u kombinaciji s bilo kojim od tri 6-cilindrična benzinska motora, 4-cilindričnim benzinskim i 6-cilindričnim dizelskim motorom. Stalan pogon na sva četiri kotača kod modela BMW 325iX predstavljen 1985. godine, usmjeravao je snagu na prednje i stražnje kotače pri stalnom omjeru 37:63 posto. Visco spojke u središnjem i stražnjem diferencijalu su koristile razliku u broju okretaja između prednjih i stražnjih kotača kako bi po potrebi stvorile prividno čvrst spoj i na taj način poboljšale vučnu silu i stabilnost vožnje. Od 1988. godine kupci su mogli naručiti i Touring varijantu BMW 325iX.

Image

Tri godine kasnije stigao je novi pogon na sva četiri kotača za BMW serije 5, popraćen premijerom sustava elektronske kontrole raspodjele snage. Ovaj novorazvijeni sustav imao je višelamelnu spojku kojom se moglo automatski i stalno kontrolirati raspodjelu uobičajenog omjera snage između prednjih i stražnjih kotača - 36:64 posto između prednjih i stražnjih kotača – ovisno o potrebi. Ispočetka, hidraulično kontrolirana višelamelna spojka koristila se za stražnju osovinu, no to je kasnije zamijenjeno elektronski kontroliranim kočenjem. Kontrolna jedinica sustava pogona na sva četiri kotača je pri analiziranju situacije u vožnji uzimala u obzir brzinu okretanja kotača iz ABS sustava, rotacijsku brzinu i položaj ventila motora te status kočenja. Od početaka se pogon na sva četiri kotača kod BMW 525ix pokretanog 6-cilindričnim benzinskim motorom najveće snage 141 kW (192 KS) pokazao kao vrhunski koncept u usporedbi s konkurencijom. Sustav elektroničke kontrole omogućio je izuzetno brze i precizne reakcije, koje su također dovele do neutralnih i sigurnih osobina upravljanja kod nepovoljnih uvjeta vožnje te vodom ili snijegom prekrivenih cesta. Prvi pogon na sva četiri kotača kod BMW-ove serije 5 bio je dostupan i kod limuzinske i Touring verzije.

Image

Stvaranje Sports Activity Vehicle (SAV) klase otvorio je potpuno novu dimenziju pogona na sva četiri kotača. BMW je 1999. godine napravio senzaciju predstavljanjem ovog inovativnog koncepta vozila. BMW X5 je oduševio kupce visokim stupnjem dinamičnih performansi koji se nije mogao usporediti s niti jednim drugim off-road vršnjakom. Osobine BMW-ovog pogona na sva četiri kotača također su ocrtavale ove prioritete. U normalnim uvjetima vožnje, snaga motora se raspodijelila u omjeru 38:62 između prednjih i stražnjih kotača pomoću postavki stupnjeva prijenosa, dok su brojni sustavi, kao sustav dinamičke kontrole stabilnosti (DSC), Differential Brake (ADB-X) sustav i Hill Descent Control (HDC) sustav, kao standardna oprema BMW-a X5, jednako uspješno radili na sportskim osobinama vožnje i svladavali izazove cesta. Od kada se SAV klasa vozila uspješno podigla u obliku BMW-a X5, BMW je i dalje neprestano gradio svoju vodeću poziciju na tržištu vozila s pogonom na sva četiri kotača predstavljanjem novih modela i daljnjim razvojem sustava pogona i prijenosa. 2000. godine BMW-ov pogon na sva četiri kotača je ponovno dostupan za BMW serije 3, ovaj puta zajedno s dva benzinska motora i jednim dizelskim. Godine 2004. BMW je ponovno preuzeo ulogu inovatora predstavljajući SAV klasu vozila. Uz kompaktnije dimenzije u odnosu na BMW X5 i još pokretljivije upravljanje, BMW X3 bio je jedan i jedini svoje vrste te je još dugo ostao jedini premium automobil svoje klase.

Image

BMW je također preuzeo vodstvo između svojih konkurenata u pitanju razvoja pogona na sva četiri kotača. Novorazvijeni xDrive sustav pogona na sva četiri kotača, predstavljen za BMW X5 usporedno sa predstavljanjem BMW X3, sada je donio i izuzetno brzu, elektronički kontroliranu višelamelnu spojku unutar kućišta mjenjača koja je bila povezana s kontrolama DSC sustava. To je omogućilo nevjerojatnu platformu za raspodjelu snage koja se po potrebi može prilagoditi. Po prvi puta, situacija u vožnji se mogla kontrolirati ne samo na temelju brzine vrtnje kotača, već i korištenjem podataka iz DSC sustava te kuta upravljača, položaja papučice gasa i bočnog ubrzanja, uključujući status vožnje koji se izračunavao iz ovih parametara. To je dovelo do temelja za status xDrive sustava kao jedinog inteligentnog sustava pogona na sva četiri kotača u svijetu, a to je status koji je i danas aktualan. U usporedbi s drugim sustavima pogona na sva četiri kotača, koji reagiraju samo na kotače koji se već vrte, xDrive može prepoznati mogućnost predupravljanja ili podupravljanja još u ranoj fazi i preduhitriti to prilagodbom raspodjele snage.

Image

Tijekom sljedećih godina, nisu samo ova dva X modela imala koristi od izvanredno brze i točno izračunate raspodjele snage, već se to odnosilo i na limuzinu i Touring BMW serije 5, te BMW serije 3. Godine 2005. varijanta pogona na sva četiri kotača predstavljena je i za novu, petu generaciju BMW serije 3 i za petu generaciju BMW serije 5, koje su netom predstavljene. Više od 600.000 primjeraka prve generacije BMW X3 prodano je diljem svijeta prije predstavljanja novog modela 2010. godine. Malo prije toga, BMW X5, čija je druga generacija u prodaji od 2006. godine, prošao je brojku od jednog milijuna. Izvanredan potencijal oba BMW X modela i xDrive tehnologija pokrenuli su novi val inovacija. Primjerice, BMW X6, još uvijek u svijetu jedini Sports Activity Coupé – predstavljen je 2008. godine, a novi BMW ActiveHybrid X6 također je opremljen xDrive sustavom. Od 2009. godine BMW X1 je jedini automobil svoje vrste unutar premium kompaktne klase.

Image

Kao i kod novog BMW X3, xDrive je također moguće kombinirati s Performance Control sustavom i kod BMW-a X1 kako bi upravljanje bilo još pokretljivije. Pažljivo izračunati impulsi kočenja koji se primjenjuju na unutrašnji stražnji kotač kod zavoja, kombiniraju se sa simultanim povećanjem snage energije kako bi se osiguralo brzo i precizno okretanje kotača. BMW X6 opremljen je sa Dynamic Performance Control sustavom u standarndoj opremi te tako daje još veće mogućnosti raspodjele snage. Sustav radi zajedno s xDrive sustavom kako bi omogućio do sada najbolje zadovoljstvo u vožnji, posebice u zavojima. Dynamic Performance Control sustav koristi varijabilnu distribuciju snage između prednje i stražnje osovine kako bi omogućio izvanrednu pokretljivost i stabilnost oko zavoja, čak i kod iznenadne promjene opterećenja.

Image

Suradnja i nadopunjavanje xDrive sustava i Dynamic Performance Control sustava može se u potpunosti doživjeti i kod BMW X5 M modela i BMW X6 M modela. Prvi sportski automobili izuzetnih performansi s pogonom na sva četiri kotača koje je proizveo BMW M GmbH pogone 8-cilindrični motori s M TwinPower Turbo tehnologijom te razvijaju dojmljivih 408 kW (555 KS). Uz izuzetan napredak BMW X modela, ponuda drugih modela s pogonom na sva četiri kotača također se neprestano širila. xDrive je trenutno dostupan ne samo za limuzine i Touringe, već i za Coupé modele; ukupno 15 modelskih varijanti serije 3 ima pogon na sva četiri kotača. Četiri verzije motora BMW-a serije 5 Gran Turismo također je dostupno s xDrive sustavom.

Image

Uz nove postavke koje unaprjeđuju pokretljivost i preciznost u zavojima, xDrive nudi i nikad bolju platformu kada se radi o omogućavanju vrhunskog iskustva vožnje i savršene kombinacije dinamike i udobnosti. Zato i ne čudi ugradnja ovog pogona na sva četiri kotača i u BMW serije 7. Kupci mogu birati između tri varijante ove luksuzne limuzine s pogonom na sva četiri kotača - BMW 750i xDrive, BMW 750Li xDrive i BMW 740d xDrive. Osim toga, xDrive, inteligentan sustav pogona na sva četiri kotača, spreman je za novu, šestu generaciju limuzine BMW-a serije 5. Sustav će za početak biti dostupan s modelom BMW 550i xDrive koji će razvijati snagu od 300 kW / 407 KS i imati 8-cilindrični motor, te s dva modela sa 6-cilindričnim motorom, a prvi xDrive model BMW serije 5 Touring će također ubrzo biti predstavljen.

(dvk)

Zadnja Promjena ( Četvrtak, 18 Studeni 2010 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Zabranjeno je prenošenje materijala, u cijelosti ili djelomično, objavljenih na www2.autoportal.hr u bilo kojem drugom obliku i mediju bez pismenog odobrenja autora. Navođenje izvora informacija ne oslobađa od plaćanja novčane naknade. Dodatne informacije možete pročitati u rubrici "Pravila korištenja!"

OBAVIJEST!!!!!

POŠTOVANI POSJETITELJI,

NOVI AUTOPORTAL.HR SE OD SADA NALAZI NA ADRESI WWW.AUTOPORTAL.HR A OVA STRANICA VIŠE NE PREDSTAVLJA AŽURIRANI PRIKAZ NOVOSTI.

VAŠ
AUTOPORTAL